وکیل دیوان عدالت اداری + ۵ مورد صلاحیت

وکیل دیوان عدالت اداری متخصص و با تجربه در تهران : دیوان عدالت اداری بالاترین و تنها مرجع عمومی اداری در ایران است که زیر نظر قوه قضاییه می باشد و در تهران مستقر شده. فلسفه ایجاد دیوان عدالت اداری در واقع نظارت بر تصمیمات و عملکرد دولت در برابر اشخاص خصوصی است چرا که در یک طرف قدرت اداری کشور برای اجرای حقوق عمومی است و از سوی دیگرافراد جامعه می باشد. به عبارت دیگر بر اساس قانون اساسی عملکرد دولت بایستی بر اساس قواعد حقوقی و نه مبتنی بر قدرت باشد.

در ادامه این مطلب به صلاحیت دیوان عدالت اداری و نحوه مراجعه ، رسیدگی و …. توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان همراه باشید.

وکیل دیوان عدالت اداری

صلاحیت دیوان عدالت اداری

۱- رسیدگی به شکایات از تصمیمات و اقدامات واحد های دولتی

به موجب قانون افراد اعم از حقیقی و حقوقی می توانند از اقدامات و تصمیم های واحد های دولتی مانند : سازمان ها ، وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی ، شهرداری ها و نهاد های انقلابی و موسسات وابسته به آن در دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

نکته :

بر اساس بند فوق الذکر تنها مردم مجوز دارند علیه نهاد های ذکر شده در دیوان عدالت اداری طرح دعوا نمایند و هیچ یک از نهاده های قید شده نمی توانند در مرجع یاد شده علیه یکدیگر اقدامی نمایند و در چنین مواردی مراجع قضایی صالح به رسیدگی هستند.

۲- رسیدگی به تصمیمات و اقدامات مامورین واحد ها

اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی شکایات خود را نسبت اقدامات و تصمیم های مامورین وزارتخانه ها ، سازمان ها ،موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها … در دیوان عدالت اداری طرح کنند. منظور از تصمیمات و اقدامات مامورین در این بند آن دسته از اقداماتیست که به موجب قانون وظیفه و اختیار آنها می باشد لکن مامورین خلاف قانون و فراتر از صلاحیت و یا با استفاده ناروا از اختیارت خود حقوق دیگران را ضایع می نمایند.

۳- رسیدگی به شکایت از آیین نامه ها

وکیل دیوان عدالت اداری : یکی از مهمترین وظایف دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایات افراد حقیقی و حقوقی نسبت به آیین نامه ها و مقررات دولتی و شهرداری ها از لحاظ مخالفت با قانون می باشد. در چنین مواردی بررسی مطابقت آیین نامه و… با قانون ، عدم صلاحیت مرجع موضوع شکایت و تخلف از اجرای قوانین و مقررات و پیشگیری از زیر پا گذاشتن حقوق افراد جامعه وظیفه هیت عمومی دیوان عدالت اداری است.

نکته :

در مورد بند فوق هر شخصی می تواند شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نموده و هیت عمومی دیوان در صورت صحت شکایت آیین نامه را ابطال خواهد نمود.

۴- رسیدگی به شکایات از تصمیم های قطعی مراجع اداری

با توجه به این که دیوان عدالت اداری بالاترین مرجع اداری کشور است بنابراین عهده دار رسیدگی به شکایات افراد از تصمیمات قطعی هیت های بازرسی ،دادگاه های اداری ، کمیسیون ها ، هیت حل اختلاف کارگر و کار فرما ، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها می باشد. رسیدگی دیوان عدالت اداری در موارد اینچنینی صرفاٌ بررسی آرای صادره به جهت نقض قانون و مقررات می باشد و تنها پس از نقض رای موضوع شکایت آن را به مرجع پایین ارسال می کند به بیان دیگر دیوان عدالت اداری در مورد بند فوق اقدام به رسیدگی ماهوی نمی کند.

۵- رسیدگی به شکایات استخدامی

از دیگر وظایف دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایات مشمولین قانون استخدام کشوری از جهت ضایع شدن حقوق استخدامی آنها می باشد.

نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

برای طرح شکایت در دیوان عدالت بایستی در اولین قدم دادخواست با رعایت قواعد عمومی قانون آیین دادرسی مدنی تقدیم شود.

نکته :

ورود ثالث ، جلب ثالث ،استماع شهادت شهود و… در دیوان عدالت اداری مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی می باشد. با توجه به اهمیت ویژه دیوان عدالت اداری و تشخیص صلاحیت آن مرجع بهتر است برای جلوگیری از اطاله زمان و رسیدن به نتیجه مطلوب در موارد مذکور نسبت به اخذ مشاوره از وکیل دیوان عدالت اداری اقدام نمایید.

سامانه ساجد

هیت عمومی دیوان عدالت اداری

هیت عمومی با حضور حداقل دو سوم قضات دیوان با ریاست ریس دیوان و یا معاون وی تشکیل خواهد شد و جهت صدور رای وحدت رویه نظر اکثریت قضات حاضر در هیت ملاک قرار می گیرد. صدور رای وحدت رویه مربوط به زمانی است که آرای متناقض از شعبات مختلف دیوان صادر شده باشد.

آدرس دیوان عدالت اداری بر روی نقشه :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *