مشاوره حقوقی قاچاق انسان

مشاوره حقوقی قاچاق انسان : یک انسان عادی تنها با شنیدن عنوان چنین جرمی احساس ناامنی می کند اما کسانی که درگیر این عمل غیر انسانی شده اند دچار انواع آسیب ها گردیده اند هر چند صدمات روحی و روانی ناشی از قاچاق انسان بسیار بالا تر از جنبه های دیگر آن است اما با توجه به مجازاتی که برای این دسته از جرائم تعیین شده است به نظر می رسد توجه قانونگذار بیشتر به صدمات مادی و فیزیکی این جرم معطوف شده است.

از این مسئله و انتقاداتی که نسبت به قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق انسان وارد شده است می گذریم و به بحث دادرسی در این زمینه می پردازیم. هر چند برخی از افراد در نگاه اول مشاوره حقوقی قاچاق انسان را برای اطلاع از قوانین حاکم بر این جرم انتخاب می کنند اما این افراد در نهایت چاره ای جز گرفتن وکیل کیفری ندارند.
مشاوره حقوقی قاچاق انسان

قاچاق انسان به چه معناست؟

بهتر است بدانید این که برخی از افراد به متقاضیان پناهندگی کمک می کنند تا از کشور خارج شوند در مقوله قاچاق انسان قرار نمی گیرد. قاچاق انسان نوعی از آدم ربایی است که فراتر از مرز کشورها صورت می پذیرد و جنبه بین المللی دارد.

در قاچاق انسان فرد به اکراه و اجبار و به همراه گروه های سازمان یافته (در برخی از موارد به همراه گروه های ابتدایی و سازماندهی نشده) از یک کشور خارج می شود و به سایر کشورها منتقل می شود. البته در موارد محدودی نیز می توان شاهد رضایت قربانیان بود همانند: برخی از زنانی که با هدف بهره برداری جنسی به دیگران فروخته می شوند.

در قاچاق انسان هر گونه قشر و جنسیتی را می توان تصور نمود. از زنان و کودکان گرفته تا مردان جوان و حتی میانسال! برخی از افراد به عنوان برده فروخته می شوند و برخی دیگر نیز برای جدا کردن اعضا و جوارح، قربانی این جرم می گردند. این جرم وحشتناک از اواخر قرن بیست و یکم رواج پیدا کرد و تلاش های بین المللی برای رفع کامل آن تا کنون بی نتیجه مانده است. وقوع این جرم در کشورهای فقیر یا جهان سوم بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

مجازات قاچاق انسان

مهمترین مسئله در قاچاق انسان مجازات جرم قاچاق انسان می باشد.این جرم از جمله جرائمی است که قانون گذار در خصوص آن امکان جمع مجازات ها را پذیرفته است.

بنابراین اگر فردی به ارتکاب چند جرم دیگر نیز اقدام نموده باشد علاوه بر مجازات قاچاق انسان به مجازات آن جرائم نیز محکوم می شود. مجازات قاچاق انسان اگر سازماندهی شده باشد اما در زمره افساد فی الارض قرار نگیرد از دو تا ده سال تعیین شده است.

مجازات معاونت در این جرم دو تا پنج سال حبس است. شروع به این جرم اگر منتهی به نتیجه نشود مشمول شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود.

وکیل قاچاق : علاوه بر مجازات های فوق باید به جریمه نقدی معادل دو برابر مالی که از این طریق به دست آمده است اشاره کرد. رد مال نیز از مجازات های دیگری است که برای این دسته از جرائم اجرا می گردد.

رد مال به دست آمده از جرم قاچاق انسان با جریمه نقدی معادل مال به دست آمده یا بیشتر از آن کاملاً متفاوت است و به صورت جداگانه اخذ می شوند. دقت کنید که این مجازات ها زمانی اجرا می شوند که فرد به اعدام یا قصاص نفس محکوم نشده باشد.

نکاتی که مشاوره حقوقی قاچاق انسان

قاچاق انسان دارای دو حالت است:

  1. اول خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز یا غیر مجاز فرد یا افراد از مرزهای کشور.
  2. دوم تحویل گرفتن یا انتقال دادن یا مخفی نمودن یا فراهم ساختن موجبات اخفای فرد یا افراد مربوطه پس از عبور از مرز.
  • صدور حکم و اجرای مجازات در خصوص قاچاق انسان همانند قاچاق مواد مخدر یا روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح یا مهمات در صورتی که به شکل عمده انجام شود قابل تعویق و تعلیق نیست.
  • تمام موارد فوق در خصوص شروع به جرم قاچاق انسان نیز رعایت می شوند.
  • تفسیر بخش های خاصی از قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق انسان بر عهده مقام قضایی خواهد بود.

دفاع از خود در مقابل چنین اتهاماتی بسیار دشوار است. در این شرایط باید حتماً از حضور وکیل متبحر در این خصوص با عنوان وکیل قاچاق انسان بهره ببرید. مشاوره حقوقی قاچاق انسان می تواند منجر به شفاف سازی در این زمینه شود.

جهت ارائه سوالات خود و دریافت پاسخ های کاربردی یا اخذ مشاور حقوقی قاچاق انسان از طریق راه های ارتباطی در این وب سایت با ما در تماس باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *