مشاوره حقوقی داوری + نکات مهم

مشاوره حقوقی داوری با وکیل فرنیان فر : نقش قانون و قانون گذار در زندگی شهروندان بسیار اهمیت دارد. چرا که بهرمندی از حقوق انسانی و رفاه در سایه قانون گذاری و اجرای مطلوب قانون میسر خواهد شد. از این رو قانون گذار برای حل مشکلات اشخاص ، در قانون مواردی را پیش بینی نموده که یکی از آنها داوری می باشد. افراد می توانند با توجه به پیش بینی قانون اختلافات حاصل از قرار داد و یا تعهدات خود را از طریق داوری بدون مراجعه به مراجع قضایی حل و فصل نمایند.

وکیل متخصص داوری در ادامه به نکاتی در خصوص داوری که قبل از پیش بینی آن در قرارداد امری ضروری است می پردازد.

مشاوره حقوقی داوری

در چه صورتی افراد می توانند از نهاد داوری بهرمند شوند ؟

در قانون افراد می توانند قبل از به وجود آمدن اختلاف و یا حتی پس از آن و در کلیه مراحل دادرسی مشکل و اختلاف خود را از طریق داوری حل کنند؛ اما در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد که در صورت مواجهه با آنها دیگر نمی توان مسئله به وجود آمده را از طریق داوری رفع نمود.

۱- دعوای ورشکستگی

چنانچه دعوا ورشکستگی شرکت یا فردی بر اساس قانون مطرح شود قابلیت ارجاع به داوری را نخواهد داشت.

۲- دعوا در خصوص اصل نکاح ، فسخ نکاح ، طلاق و نسب

دعاوی فوق الذکر نیز بر اساس بخش دوم ماده ۴۹۶ آیین دادرسی مدنی امکان ارجاع به داور را ندارد.

آیا فوت و یا حجر داور در قرار داد داوری موثر است ؟

خیر- به طور کلی فوت یا حجر داور موجب بی اعتباری قرارداد داوری نخواهد شد مگر آن که طرفین فرد مشخصی را به عنوان داور تعیین نموده باشند که وی فوت نماید و یا محجور شود و دیگر نتوانند برای انتخاب شخص دیگری به توافق برسند.

نکته :

اگرچه فوت و حجر داور تاثیری در قرارداد ندارد. لکن با توجه به قواعد آمره در مورد عقد (قرارداد داوری به منزله عقد لازم است) فوت و حجر هر یک از طرفین عقد باعث از میان رفتن داوری می شود. در این صورت دادگاه وظیفه رسیدگی را دارا است.

در مواردی که داور پس از قبولی استعفا دهد و یا از دادن رای اجتناب نماید چه عواقبی در قانون برای وی پیش بینی شده است ؟

با توجه به سوال فوق اگر چه نمی توان داور را ملزم به صدور رای نمود و یا مانع استعفای وی شد. اما همان طور که در قانون آمده است داور بایستی خسارات وارده را جبران کند. و همچنین پنج سال از حق داوری محروم خواهد شد.

مدت داوری

تعیین مدت در داوری الزامی می باشد. در واقع طرفین تعهد و یا قرارداد با مشخص نمودن مدت داوری از تاخیر جهت مراجعه و صدور رای توسط داور جلوگیری می کنند.

ابتدای مدت داوری چه زمانی است ؟

زمانی که داور و یا داوران قبول داوری نموده اند ابتدای داوری محسوب خواهد شد.

  • نکته : اگر داور توسط دادگاه انتخاب شود ابتدای مدت داوری از زمان ابلاغ به داور یا داوران آغاز می شود.
  • نکته : چنانچه در قرار داد مدت داوری تعیین نشود ، مدت داوری بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی سه ماه می باشد.

در حالتی که رای داور پس از پایان مدت داوری صادر شود ضمانت اجرای آن در قانون چیست ؟

زمانی که داور پس از اتمام مدت داوری اقدام به صدور رای نماید رای صادره باطل است. و امکان اجرای آن وجود ندارد همچنین هر یک از طرفین می توانند ابطال رای داور را ظرف بیست روز پس از ابلاغ از دادگاه درخواست کند.

آیا داور دارای مسئولیت کیفری همانند دادرسان است ؟

خیر- در قانون مجازات وقتی که داور در برابر گرفتن پول از یک طرف به نفع وی رای صادر کند مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد. لکن این ضمانت اجرا با ضمانت اجرا در مورد دادرسان متفاوت است.

مشاوره حقوقی داوری

در انتها لازم به ذکر است داوری و مقررات مربوط به آن بسیار مفصل است. که با توجه به گوناگونی قراردادهای تنظیم شده توسط افراد راهکار های متفاوتی در وقت بروز مشکل وجود خواهد داشت. بنابراین بهترین راه حل برای شما مراجعه به مشاوره داوری می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *