مشاوره حقوقی تخریب اموال عمومی و خصوصی

تخریب چیست؟

همه ی ما با معنای کلمه تخریب آشنا هستیم. تخریب یعنی از بین بردن ، ویران کردن و نابود شدن اما در علم حقوق تخریب کردن به دو بخش نابودن کردن و آسیب رساندن به اموال خصوصی دیگران و یااموال عمومی همچون درخت، جاده و… تقسیم می شود. برای وقوع جرم تخریب اثبات وجود ۲ عنصر لازم و ضروری است :

  1. تخریب به صورت عمدی باشد
  2. فرد به صورت آگاهانه اقدام به این عمل مجرمانه کرده باشد.

پس از اثبات جرم تخریب علاوه بر مجازت کیفری تعیین شده در قانون برای مجرم ، پرداخت خسارت به دیگری یا دولت نیز از وظایف و تکالیف قانونی فرد مرتکب جرم تخریب است. حتی در بعضی از موارد در صورت قطع درخت مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

برای اخذ مشاوره حقوقی تخریب می توانید با بهترین وکیل کیفری در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی تخریب

شرایط تحقق جرم تخریب

نکته ای که در مشاوره حقوقی تخریب باید به اشاره کرد این است که قانون شرایط و ضوابط خاصی برای اثبات وقوع جرم تخریب ارائه نکرده. به بیان واضح تر تعریف مشخصی را برای جرم تخریب بیان ننموده .در این شرایط ناگزیر هستیم جهت روشن شدن مطلب به عرف مراجعه کنیم. بنابراین در مورد میزان خسارت وارده و میزان تخریب عرف بسیار تاثیرگذار است. همانطور که پیش تر بیان کردیم آگاهی به مجرمانه بودن عمل و انجام عامدانه تخریب و منتج به نتیجه شدن برای اثبات تخریب کافی است. منتج به نتیجه شدن یعنی در اثر عمل مجرم آسیب و ضرر و خسارتی به اموال وارد شده باشد.

مجازات جرم تخریب بر طبق قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۷۵ در خصو مجازات تخریب بیان داشته

هرگونه آسیب رساندن و آتش زدن جنگل، مراتع، عمارت، بنا، کشتی، هواپیما، کارخانه، انبار، منازل مسکونی، خرمن، محصولات زراعی، اشجار، مزارع و باغات متعلق به غیر جرم بوده و مرتکب مشمول ۲ تا ۵ سال حبس می گردد و در صورتی که با هدف مقابله با حکومت اسلامی انجام گیرد، مشمول مجازات محارب می گردد.

در خصوص وارد کردن آسیب و تخریب اموال خصوصی دیگران نیز مجرم به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می شود. نکته مهم اینجاست که اگر میزان خسارت وارده کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد حبس به جزای نقدی تبدیل می شود.

در برخی از موارد قانونگذار مجازات شدیدتری را برای عامل تخریب اعمال می‌کند من جمله زمانی که مجرم از عوامل منفجره یا آتش زا برای تخریب استفاده کند که در این صورت مشمول مجازات های سنگین تری می شود، بنابراین استعمال از مواد آتش زا یا مواد منفجره از جمله عوامل تشدید مجازات تخریب می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *