مشاوره حقوقی اختلاس + مجازات های قانونی ۱۴۰۱

مشاوره حقوقی اختلاس با وکیل فرنیان فر: اختلاس یکی از جرایم کیفری است که شدت و میزان آن می تواند تاثیرات نامطلوبی بر اذهان عمومی جامعه داشته باشد. اختلاس شباهت بسیار زیادی به برخی از جرایم از جمله تصرف غیر قانونی و خیانت در امانت دارد و بر خلاف تصور بسیاری از مردم نمی توان آن را با جرم سرقت یکسان دانست. این جرم علاوه بر مجازات هایی همچون حبس و جریمه نقدی، تبعات نامطلوبی برای مجرمین به دنبال دارد.

وکیل اختلاس به شما کمک می کند تا بتوانید از حقوق خود بر اساس قانون به نحو احسن استفاده کنید چه بسا کسانی که درگیر جرایم کیفری شده اند نقش اصلی در وقوع جرم نداشته و به علت سهل انگاری یا ساده لوحی دچار چنین پرونده هایی می شوند.

مشاوره حقوقی اختلاس

اخذ مشاوره حقوقی یا مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری سبب آشنایی بهتر با مسیر قانونی دفاع می شود.

اختلاس به چه معناست؟

به معنای تصاحب همراه با مسؤلیت اموال دولت یا اشخاص، توسط مستخدم و کارمند رسمی دولت می باشد که بر حسب وظیفه در اختیار وی قرار داده اند؛ حال این کار ممکن است با هدف نفع شخصی باشد یا منتفع نمودن دیگری! به فردی که چنین عملی را مرتکب می شود مختلس می گویند.

در همین تعریف کوتاه می توان به راحتی تفاوت سرقت، تصرف غیرقانونی و خیانت در امانت را با جرم اختلاس مشاهده نمود:

  • در جرم سرقت فرد لزوماً کارمند دولت نیست و مالی هم به وی سپرده نشده است بلکه سارق باید برای ارتکاب جرم مالی را که توسط صاحب آن نگهداری می شود برباید و این امر کاملاً جنبه مفخیانه دارد.
  • در جرم تصرف غیر قانونی فرد قصد تصاحب و تملک اموال را ندارد بلکه می خواهد از آن مال خارج از چارچوب تعیین شده استفاده کند و یا به محلی انتقال دهد که مشمول مقررات موجود نیست.
  • جرم خیانت در امانت بیشترین شباهت را به جرم اختلاس دارد با این تفاوت که در جرم اختلاس، متهم باید حتماً از مستخدمین دولتی باشد درحالی که در جرم خیانت در امانت چنین نیست.

مجازات مختلس چیست؟

مجازات اختلاس در ایران با توجه به حداقل و حداکثر مبلغ، تعیین شدهاست. آنچه که می بایست به عنوان مجازات مختلس در مشاوره حقوقی اختلاس بیان گردد به شرح زیر است:

  • اگر میزان اختلاس تا پنجاه هزار ریال باشد مختلس به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و ۶ ماه تا ۳ سال انفصال موقت محکوم می شود.
  • اگر میزان اختلاس بیش از پنجاه هزار ریال باشد به ۲ تا ۱۰ سال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می گردد.

نکته ۱: در هر کدام از موارد فوق، مختلس علاوه بر رد مال به جزای نقدی معادل مالی که اختلاس کرده است محکوم می شود.

نکته ۲ : همانندجرم خیانت در امانت اگر مرتکب مال را تلف کند علاوه بر مجازات اختلاس در مقابل اتلاف مال نیز مسئولیت دارد.

نکته ۳ : اگر مرتکب اختلاس در مرتبه مدیر کل یا همطراز آن باشد به انفصال دائم از خدمت دولت محکوم خواهد شد.

نکته ۴ : در صورتی که مرتکب علاوه بر اختلاس به جرم جعل و یا استفاده از سند مجعول نیز محکوم شود به اشد مجازات تعیین شده برای این جرایم محکوم خواهد شد.

مرجع صالح برای رسیدگی به اختلاس

جرم اختلاس غیرقابل گذشت است و در صورتی که فردی متهم به یکی از درجات آن گردد نمی تواند به عفو و بخشش امیدوار باشد. رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادسرا و دادگاه عمومی محل وقوع جرم است مگر اینکه میزان اختلاس به قدری بالا باشد که تهدید جدی برای نظام و ملت به حساب آید که در این صورت در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی واقع می شود.

باتوجه به دیدگاه منفور جامعه نسبت به جرم اختلاس و مبارزه دولت با این پدیده شوم در اقتصاد ایران و همچنین عدم امکان عفو و بخشش توسط نهادهای ذی نفع، بهتر است در صورت متهم شدن و یا حتی درگیر شدن ابتدایی با این جرم هرچه سریع تر برای تسریع در روند رسیدگی و جلوگیری از تضیع وقت یا دفاع قدرتمند به به متخصص حوزه اختلاس تعداد و شمار آنان کم است مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *