مشاوره حقوقی آدم ربایی ۱۰۰%

مشاوره حقوقی تخصصی آدم ربایی : آدم ربایی از سنگین ترین جرایم در حقوق کیفری ایران است که با مجرمین آن به شدت برخورد می شود. قانون گذار در قانون مجازات های سنگینی را برای آدم ربا ها تعیین نموده است که در ادامه به آن می پردازیم.

قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۲۱ به آدم ربایی اشاره داشته و بیان می دارد )) هر فردی خود یا به واسطه دیگری شخصی دیگر را برباید یا مخفی کند مرتکب جرم آدم ربایی شده و به مجازات حبس محکوم خواهد شد.))

در ادامه مشاوره حقوقی آدم ربایی به مجازت آدم ربایی، جرم شروع به آدم ربایی، معاونت در آدم ربایی، عوامل مشدده این جرم و در نهایت دادگاه رسیدگی کننده به این جرم اشاره خواهیم کرد.

مجازات آدم ربایی چیست؟

پس از صدور کیفر خواست در دادسرای محل وقوع جرم در صورت محکوم شدن فرد به ارتکاب جرم آدم ربایی مجازات جرم آدم ربایی اعمال خواهد شد.

مشاوره حقوقی آدم ربایی

حبس حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ سال در انتظار مجرمین آدم ربایی خواهد بود اما این پایان ماجرا نیست. عواملی سبب صدور حکم حداکثر مجازت یعنی ۱۵ سال خواهد شد که در ادامه به موارد تشدید کننده مجازات آدم ربایی اشاره خواهیم کرد.

عوامل مشدده جرم آدم ربایی

عواملی همچون :

  1. فرد مجنی علیه یا ربوده شده کمتر از ۱۵ سال داشته باشد.
  2. آدم ربایی با کمک وسیله نقلیه همچون ماشین موتور و … انجام شده باشد.
  3. چنانچه در طی انجام این عمل آسیب جسمی یا روحی به فرد ربوده شده وارد شود.
  4. چناچه با ربودن فرد آبرو و حیثیت فرد به بازی گرفته شود و فرد اعاده حیثیت کند.

در تمامی موارد مذکور حداکثر مجازات حبس یعنی ۱۵ سال حبس اعمال خواهد شد.

منظور از شروع به آدم ربایی چیست؟

ممکن است فردی اقدام به آدم ربایی کند و این عمل را هم با نیت و آگاهی کامل و عامدانه انجام دهد اما به سبب وجود عوامل خارجی همانند: تصادف در مسیر یا فرار خود مجنی علیه عمل آدم ربایی تکمیل نشود.در این صورت باز هم مرتکب تحت عنوان شروع به جرم آدم ربایی مجرم است و مجازات می شود.

نکته : اگر خود فرد مجرم در میانه کار و بدون هیچ دلیل خارجی دست از آدم ربایی بکشد و منصرف شود عمل آدم ربایی محقق نشده و جرم شروع به آدم ربایی نیز مشول وی نخواهد شد.

مجازات شروع به آدم ربایی چیست؟

حتی برای شروع به آدم ربایی نیز در قانون مجازات ۳ تا ۵ سال حبس تعیین شده است.

معاونت در آدم ربایی و مجازات آن

تمام افرادی که به هر نحوی سبب تحریک یا تشویق مجرم به انجام جرم آدم ربایی شوند معاون در جرم محسوب شده و همچنین چنانچه فردی آگاهانه و با علم به ارتکاب انجام این عمل مجرمانه به مجرم کمک کند معاون در جرم محسوب شده و مجازات خواهد شد.

نمونه هایی از معاونت در جرم :

فراهم آوردن وسیله نقلیه برای ربودن فرد یا تهیه وسایلی که سبب ایجاد رعب و وحشت می شوند.

در قانون برای معاونت در جرم آدم ربایی مجازات ۵ سال حبس تعیین شده است.

دادگاه رسیدگی کننده

در پرونده‌های کیفری همواره دادسرا و دادگاه کیفری محل وقوع جرم، مرجع قضایی صالح برای رسیدگی می باشد. چنانچه آدم ربایی در شیراز اتفاق افتاده باشد دادسرا و دادگاه کیفری شیراز می تواند به پرونده مذکور رسیدگی کند. دادگاه کیفری ۲ صالح به رسیدگی جرم آدم ربایی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *