مسئولیت مدنی پزشک

مسئولیت مدنی پزشک : علم پزشکی در طول تاریخ از جمله علوم بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی انسان بوده است و در واقع موجب رهایی انسان از رنج و درد بیماری ها گردیده. تقریباً در همه ی قرون گذشته با شیوع یک نوع بیماری خاص حکیمان و پزشکان به کمک افراد بیمار شتافته و حتی در موارد پیدایش بیماری های نادر و ناشناخته روش درمانی یافته اند . با گذر زمان و خارج شدن علم پزشکی از قالب سنتی خود و احساس نیاز هر چه بیش تر جامعه به پزشک مالجع مانند هر پدیده ی دیگری پس از بروز مشکلات قوانینی جهت حمایت از بیماران و یا حتی پزشکان در کشور های مختلف تصویب شد که به فراخور مسئله پیش آمده و نوع مسئولیت تعریف شده به کمک افراد می آید.

همان طور که پیشتر به انواع مسئولیت پزشکان اشاره شد در این مقاله به یکی از انواع مسئولیت پزشکان یعنی مسئولیت مدنی پزشکان می پردازیم با وکیل جرایم پزشکی همراه باشید.

مسئولیت مدنی پزشک

 

از مهم ترین و اساسی ترین قواعد فقهی که در کشور ما نیز مبنای بسیاری از مسئولیت ها می باشد قاعده ((لاضرر و لا ضرار)) است. زمانی که شخصی مکلف به جبران خسارت دیگری است در واقع در برابر او مسئولیت مدنی دارد و یا به بیان دیگر در برابر وی ضامن است. به طور کلی چنانچه شخصی به دیگری ضرری وارد کند باید آن را جبران نماید مگر اضرار به غیر بر اساس مجوز قانونی باشد و یا ضرر به وجود آمده نامتعارف و ناروا نباشد.

با توجه به قانون پزشک نیز از از قاعده فوق الذکر مستثنا نیست و در شرایطی که ورود خسارت به بیمار در اثر اقدامات و حوادث پزشکی باشد مسئولیت مدنی خواهد داشت .در این نوع از مسئولیت جبران خسارت از طریق مادی صورت می گیرد.

مسئولیت کیفری و مدنی پزشکان چه تفاوتی دارند ؟

برای اینکه پزشک از نظر کیفری و یا مدنی مسئول شناخته شود شرایطی در قانون پیش بینی شده است . در مسئولیت کیفری به طور کلی فرد مجرم شناخته شده و بر اساس قانون مجازات خواهد شد . در واقع مجازات مجرمان عکس العمل جامعه نسبت به فرد مجرم می باشد چرا که رفتار و اعمال فرد مجرم تنها بر روی مجنی علیه اثر گذار نیست و بر افراد جامعه نیز تاثیر گذار خواهد بود. آنچه در مبحث مسئولیت کیفری پزشکان مطرح است سوء نیت و قصد و اراده برای انجام عمل مجرمانه است .به عبارت دیگر بایستی در تعقیب کیفری پزشک ثابت شود که وی نیت انجام عمل مجرمانه را داشته است.

اما در خصوص مسئولیت مدنی اول آنکه لزوماً به همراه مسئولیت کیفری نمی باشد یعنی ممکن است فردی از نظر قانون دارای مسئولیت مدنی باشد اما مسئولیت کیفری نداشته باشد و برعکس در برخی جرایم فرد مجرم شناخته می شود لکن به دلیل نوع جرم و عدم ورود خسارت مسئولیت مدنی نخواهد داشت. بر خلاف مسئولیت کیفری که قصد و نیت فرد مجرم برای قانون گذار بسیار مهم تلقی می شود در مبحث مسئولیت مدنی قصد فردی که باعث ورود ضرر شده است مهم نیست و باید خسارات وارده را جبران نماید.

مسئولیت مدنی از دو نظریه تقصیر و خطر تشکیل شده است .و مسئولیت مدنی پزشک در حوزه مسئولیت قهری و قراردادی قابل تفکیک است.

مسئولیت قهری

به طور خلاصه زمانی فرد دارای این نوع از مسئولیت است که بر اساس تعهد های قانونی و عمومی عمل نکند. در مورد مسئولیت قهری پزشکان ، طرفداران این نوع از مسئولیت معتقدند به علت این که عمل پزشک با جان انسان ها رابطه مستقیم دارد نباید در حیطه قرار دادها مسئول شناخته شوند.

مسئولیت قرار دادی

عبارت است از تعهدی که به واسطه قرار داد خصوصی به وجود می آید . و تخلف از مفاد قرار داد موجب مسئولیت مدنی و جبران خسارت زیان دیده توسط فرد متخلف می شود . در ضمان قهری اثبات تقصیر مرتکب مهم است بر خلاف آن، در مسئولیت مدنی تنها اثبات عهد شکنی کفایت می کند.

تعهد به وسیله پزشکان

پزشک در واقع متعهد است با به کار گیری تمام علم و تجربه خود و رعایت موازین قانونی به درمان بیمار کمک کند که در این مسیر علاوه بر مسائل ناشناخته ممکن است حوادثی خارج از اراده پزشک نیز رخ دهد . در نتیجه در اغلب کشور های دنیا تعهد پزشک را از نوع تعهد به نتیجه می دانند و در این نوع از تعهد آنچه که مهم است به کار گیری تمام توانایی علمی و رعایت مقررات است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روند و مراحل رسیدگی به شکایات قصور پزشکی و نحوه مطالبه خسارت با نگارنده این مطلب ( وکیل لیلا فرنیان فر ) تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *