مجازات فحاشی در اینستاگرام چیست ؟؟

مجازات فحاشی در اینستاگرام در قانون قضایی ایران : توهین و فحاشی یکی از مرسوم ترین جرایمیست که در طول روز ممکن است با آن مواجه شویم. برخلاف تصور بسیاری از افراد توهین و فحاشی از نظر قانون جرم محسوب می گردد. قانونگذار ایران هرگونه فحاشی را بر خلاف قانون می شناسد و برای آن مجازات کیفری در نظر گرفته است. در رابطه با مجازات فحاشی در اینستاگرام نیز بایستی گفت امکان برخورد قانونی با متخلفان وجود دارد.

با توسعه و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل و موضوعات جدیدی مطرح شد که تا پیش از این وجود نداشت. فضای مجازی این امکان را برای افراد ایجاد می نماید تا هویت واقعی خود را پنهان کرده و در قالبی ناشناخته مرتکب جرم شوند. در نظر داشته باشید که بسیاری از جرایمی که در دنیای واقعی به وقوع می پیوندند برای فضای مجازی نیز تعریف شده اند.

برای مثال توهین و فحاشی در اینستاگرام و فضای مجازی همانند سایر طرق فحاشی جرم تلقی می شود و قابل مجازات خواهد بود. به نظر شما مجازات فحاشی در اینستاگرام چیست؟ در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید .

فحاشی در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از قدرتمندترین شبکه های اجتماعی دنیا با میلیون ها کاربر است. به دلیل ساختار و طراحی این شبکه ی مجازی افراد می توانند به طرق مختلفی با یکدیگر در ارتباط بوده و بالتبع فضا برای توهین و فحاشی نیز محیاست. عده ی زیادی بر این باورند که فحاشی در اینستاگرام قابل پیگیری قانونی نیست. به همین دلیل به کررات شاهد توهین و فحاشی میان کاربران این شبکه ی اجتماعی هستیم. اما قانونگذار ایران برای هرگونه توهین و فحاشی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجازات قانونی در نظر گرفته و امکان برخورد قانونی با مجرمان وجود دارد.

مجازات فحاشی در اینستاگرام

توهین و فحاشی مساله ای کاملا انتزاعیست و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. ممکن است شما در یک جمع دوستانه دوستان خود را با عناوین و القاب ناشایستی صدا کنید. اما از نظر عرف اجتماعی چنین مساله ای فحاشی به حساب نمی آید. در حالی که اگر همان عبارت را به یک شخص غریبه و در موقعیتی دیگر نسبت دهید فحاشی به حساب می آید.

این را هم در نظر داشته باشید که فحاشی با افترا متفاوت است. افترا به معنای تهمت و نسبت دادن یک عمل غیرواقعی به افراد است. در حالی که توهین و فحاشی به معنای به کار بردن الفاظ زشت و رکیک نسبت به دیگران می باشد.

لازم به ذکر است هرگونه تهدید و ایجاد مزاحمت از طریق اینستاگرام نیز قابل پیگیری و مجازات می باشد. مزاحمت از طریق اینستاگرام با هر انگیزه و هدفی که باشد جرم تلقی می گردد و قابل مجازات قانونی خواهد بود .

مجازات فحاشی در اینستاگرام

در خصوص مجازات فحاشی در اینستاگرام بایستی به نوع فحاشی و مخاطب این فحاشی توجه داشت. قانون در این رابطه دسته بندی های زیر را انجام داده که حسب مورد قابل اعمال خواهد بود.

  • بر اساس ماده ی ۶۲۸ قانون مجازات اسلامی در صورت هرگونه توهین و فحاشی چنانچه مستوجب حد قذف نباشد تا ۷۴ ضربه شلاق و تا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.
  • در صورتی که توهین و فحاشی مستوجب حد قذف باشد ۸۰ ضربه شلاق برای فرد فحاش در نظر گرفته می شود. ( قذف به معنای نسبت دادن زنا و لواط به افراد بدون توانایی اثبات آن می باشد.)
  • هرگاه فردی به یکی از مقامات بلندپایه ی کشور توهین و یا فحاشی نماید سه تا شش ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی به عنوان مجازات قانونی تعیین می گردد.
  • مجازات فحاشی به مقام معظم رهبری مشمول حبس از شش ماه تا دو سال می باشد.
  • هرگونه توهین و اهانت به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی و الفاظ بکار گرفته شده مشمول حکم سب النبی (توهین شدید به پیامبر گرامی اسلام و امامان و حضرت فاطمه زهرا و…) باشد اعدام است . در غیر این صورت مشمول مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

برای طرح هرگونه شکایت در این زمینه دو گزینه ی زیر پیش روی افراد قرار می گیرد:

  • پلیس فتا
  • دادسرای جرایم رایانه ای

پیگیری پرونده با وکیل جرایم رایانه ای

در صورت هرگونه توهین و فحاشی از طریق اینستاگرام می توان از طریق مراجع قانونی پیگیری موضوع را خواستار شد. این را در نظر داشته باشید که اگر هویت فرد هتاک ناشناس باشد نیز امکان پیگیری مساله وجود دارد.

در هر صورت توهین و فحاشی به هر شکلی که صورت پذیرد جرم بوده و قابل مجازات قانونی می باشد. حتی اگر در حین بحث و مشاجره مطرح شود و به شکل دو طرفه باشد نیز قابل مجازات قانونی خواهد بود. جزئیات قانونی بسیاری در رابطه با این موضوع وجود دارد که در روند دادرسی پرونده ی شما تأثیرگذار خواهد بود. حضور یک وکیل جرایم رایانه ای متخصص و با تجربه در این امر می تواند در گذری موفقیت آمیز از چالش های پیش رو از جمله جمع آوری ادله ی الکترونیکی ، نحوه ی ثبت شکایت و مطرح کردن جزئیات ، نحوه ی اثبات شکایت و بسیاری از مسائل حقوقی مختلف مؤثر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *