طلاق به علت اعتیاد در چه شرایطی امکانپذیر می باشد؟

شرایط طلاق به علت اعتیاد : اعتیاد به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل طلاق در سال های اخیر شناخته شده است. اعتیاد واژه ای عام با معانی گسترده است که می تواند دایره ی وسیعی از موارد را در بر گیرد. در نظر داشته باشید که هر نوع اعتیادی نمی تواند حق طلاق ایجاد نماید و نوع خاصی از آن مد نظر قانون است.

زمانی که صحبت از طلاق در شرایط اعتیاد مرد می شود مواردی مد نظر است که مرد اقدام به استعمال الکل  و مصرف انواع مواد مخدر می نماید و در واقع هرگونه رفتاری که از مصادیق اعتیاد و عادت مضر به حساب می آید مد نظر است.  به طوری که فرد معتاد تلقی شده و به مصرف و یا تکرار موارد عنوان شده در بالا عادت کرده است و به هیچ وجه نمی تواند آن را کنار بگذارد.بدیهی است در چنین شرایطی معضلات بسیاری گریبانگیر خانواده ی فرد می شود و حق طلاق زن مسلم است.

در چنین شرایطی زن می تواند دادخواست طلاق خود را به طرفیت شوهر خود ارائه نماید. ارائه ی دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می پذیرد و سپس این دادخواست به دادگاه خانواده ی محل زندگی شوهر ارجاع داده می شود. در هنگام ارائه ی دادخواست بایستی تمامی ادله و مدارک مرتبط با اعتیاد مرد ضمیمه ی دادخواست گردد. در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

حق طلاق زن در صورت اعتیاد مرد

با توجه به تبصره ی ۲ ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورت اثبات عسر و حرج زن که به دنبال اعتیاد شوهر به مواد مخدر و مشروبات الکلی صورت پذیرفته است،حتی در صورت مخالفت مرد ، می توان برای طلاق زن اقدام نمود.

این تبصره حاوی نکات مهمیست که باید به آن توجه داشت. مهم ترین نکته اینکه اعتیاد باید در درجه ای باشد که به اساس زندگی خلل وارد کرده و زوج از انجام تعهدات خود ناتوان گردیده است.  به گونه ای که عسر و حرج زن کاملا آشکار بوده و محرز است. همچنین در شرایطی که زوج پس از ترک کردن های مکرر، مجددا به سوی مواد روی آورده باشد ، حق طلاق زن کماکان پابرجاست.

طلاق به علت اعتیاد

همچنین در رابطه با حق طلاق زن در صورت اعتیاد زوج می توان به سند ازدواج نیز استناد نمود. چنانچه زوج شرطی که در سند ازدواج بیان می کند که در صورت ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضر به تشخیص دادگاه در صورتی که که ادامه ی زندگی مشترک برای زوجه دشوار باشد ،زوجه می تواند برای طلاق خود اقدام نماید را قبول و امضا کرده باشد، دیگر نیازی به رضایت زوج برای طلاق نیست و زن می تواند به تنهایی برای طلاق خود اقدام نماید.

نکاتی در باب تشخیص اعتیاد مرد

در نظر داشته باشید که تشخیص اعتیاد مرد و احراز آن توسط دادگاه بسیار مهم است. برای اثبات اعتیاد مرد ابتدا باید به نوع اعتیاد او توجه داشت. همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم اعتیاد می تواند دایره ی وسیعی از موارد را نظیر مصرف الکل ، مواد مخدر و حتی بازی های کامپیوتری نیز در بر بگیرد. هر چند در اکثریت موارد اعتیاد ، مصرف مواد مخدر مد نظر است. برای اثبات اعتیاد زوجه دادگاه فرد را جهت آزمایش و بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع می نماید.

در رابطه با اعتیاد زوج باید نگاهی همه جانبه به موضوع داشت و صرف مثبت بودن آزمایش فرد دلیل قانع کننده ای برای حق طلاق زن نمی باشد. برای مثال در شرایطی که زوج به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر سابقه ی محکومیت به زندان دارد و یا سوابقی در رابطه با سوءپیشینه فرد و گزارش پلیس در دست است ، دریافت حکم طلاق به درخواست زوجه به مراتب راحت تر می باشد. همچنین برای صدور حکم طلاق دادگاه به درجه ی اعتیاد فرد به مواد ، نوع مواد مصرفی ، وضعیت معیشتی فرد و سایر موارد توجه دارد.

از آنجایی که تست اعتیاد همیشه قابل اعتماد نیست و امکان تقلب و خطای آن بالاست از شهادت شهود نیز استفاده می شود. همچنین سوابق فرد از نظر مراجعه و بستری در مراکز درمانی و کمپ های اعتیاد نیز می تواند در احراز اعتیاد فرد مؤثر باشد.

عسر و حرج به چه معناست و چه مصادیقی دارد؟

عسر و حرج مهم ترین عاملیست که در صورت احراز آن ، زن می تواند برای طلاق خود اقدام نماید. عسر و حرج اصطلاحی با مصادیق گسترده است و موارد متعددی را در بر می گیرد. عسر و حرج بیانگر موارد و شرایطی است که ادامه ی زندگی مشترک برای فرد امکانپذیر نیست و شرایط زندگی بسیار دشوار و غیر قابل تحمل گردیده است.

برای مثال در شرایطی که زوج به اعتیاد روی آورده و کار خود را از دست داده و یا خواسته های نامعقولی از همسر و فرزندان خود دارد ، طبیعی است که در چنین شرایطی ادامه ی زندگی برای زوجه و فرزندان دشوار و سخت می باشد. توجه داشته باشید که اثبات و احراز شرایط عسر و حرج به نظر دادگاه منوط می باشد.

ارائه مشاوره حقوقی تخصصی

بر خلاف تصور عوام هر نوع اعتیادی نمی تواند برای زن حق طلاق به وجود بیاورد. قانونگذار اعتیادی را موجب حق طلاق دانسته که با ایجاد عسر و حرج برای زوجه همراه باشد. یعنی اعتیاد مرد به درجه ای رسیده باشد که ادامه ی زندگی زناشویی برای زن امکانپذیر نیست . در این صورت زن می تواند از حق طلاقی که قانون به او اعطا کرده، استفاده نماید.

در رابطه با جزئیات مطلب و نوع و میزان مواد استعمالی قانون صراحتا اشاره به امر خاصی نداشته است. اما در هر صورت این حق برای زنان پابرجاست که در صورت اعتیاد همسر خود برای طلاق اقدام نمایند. حضور یک وکیل متخصص خانواده می تواند شما را با جزئیات قانونی بیشتری آشنا نموده و پرونده ی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *