شکایت از تصرف عدوانی و روش های اقدام

مراحل شکایت از تصرف عدوانی با وکیل متخصص : تصرف عدوانی عنوان یکی از جرائم کیفری علیه اموال است که البته می تواند در مراجع حقوقی نیز پیگیری شود. شباهت های بسیار زیادی که میان خلع ید و رفع تصرف عدوانی وجود دارد بسیاری از افراد را ناگزیر به دریافت مشاوره حقوقی رفع تصرف عدوانی می کند.

اما در شرایط حاد تر می توان با مراجعه به وکیل رفع تصرف عدوانی از راهنمایی های ایشان بهرمند شد. در ادامه تصمیم گرفته ایم به صورت کاملا ساده و کاربردی به تعریف تصروف عدوانی و تشریح مراحل شکایت از جرم تصرف عدوانی بپردازیم با وکیل ملکی همراه باشید…

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف به معنای صاحب شدن، تملیک و تسلط بر یک مال است اما در اصطلاح حقوقی منظور از تصرف عدوانی ، تسلط و تملیک بر مالی است که غیرمنقول می باشد و با استفاده از جبر و زور به دست آمده است. بدین معنا که نمی توان دعوی رفع تصرف عدوانی را برای اموال منقول همانند خودرو، پول نقد و امثال آن ها به کار برد اما در خصوص زمین، ساختمان و مانند آن ها قابل طرح است. این دعوی در قالب دادخواست حقوقی و یا شکایت کیفری قابل رسیدگی می باشد.

مراحل شکایت از تصرف عدوانی

شکایت کیفری از تصرف عدوانی

اگر صاحب ملکی هستید که به صورت عدوانی تصرف شده است می توانید به دادگاه کیفری یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکواییه خود را علیه متصرف تنظیم کنید. دقت داشته باشید که صرفاً از طریق اثبات مالکیت می توانید در این خصوص به دادگاه کیفری مراجعه کنید. در این صورت ازحمایت قوانین حاکم بر تصرف عدوانی کیفری برخوردار هستید.

ابتدا شکواییه را تنظیم کنید و اسناد خود را دال بر اثبات مالکیت ضمیمه پرونده نمایید. به درخواست شما خارج از نوبت رسیدگی می شود و در صورتی که خوانده نتواند حقانیت خود را بر ملک شما اثبات کند دستور رفع تصرف عدوانی صادر می شود. اگر نگران شرایط ملک هستید می توانید تقاضای دستور موقت نمایید. چنانچه ادله و اسناد شما قانع کننده باشند دستور موقت صادر می شود و اجازه هیچ گونه تغییری در ملک داده نخواهد شد.

طبق قانون مجازات اسلامی، خوانده علاوه بر رفع تصرف موظف است ملک را به وضعیت سابق برگرداند. همچنین یک ماه تا یک سال حبس در انتظار اوست و اگر این اقدام توسط سه نفر یا بیشتر صورت گرفته باشد امکان صدور قرار بازداشت نیز وجود خواهد داشت. اگر هم خوانده بعد از اجرای حکم همچنان به اقدامات خود ادامه دهد یا آن ها را تکرار کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.

دادخواست رفع تصرف عدوانی

در برخی از موارد مالکین املاکی که ملک ایشان مورد تصرف عدوانی قرار گرفته است به دادگاه حقوقی مراجعه می کنند. علاوه بر مالک ملک، کسی که مستاجر است یا سبق تصرف در ملک مربوطه را دارد و اکنون با تصرف عدوانی مواجه می شود می توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی در دادگاه محل وقوع ملک دادخواست رفع تصرف عدوانی را مطرح کند. اینجاست که با تصرف عدوانی حقوقی روبرو هستیم.

نیت افراد برای مراجعه به محاکم حقوقی به جای مراجع کیفری متفاوت است اما اغلب آن ها با هدف پیشگیری از زندانی شدن متهم از تنظیم شکواییه خودداری می کنند. این دعوی در زمره دعاوی غیر مالی است و افراد برای طرح دادخواست خود صرفاً نیاز به پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی دارند. برای طرح دادخواست باید ابتدا رفع تصرف عدوانی را مطرح کنید و به همراه آن باید مالکیت خود یا حق مالکیت یا سبق تصرف منتهی به حق مالکیت را اثبات نمایید.

رسیدگی به تصرف عدوانی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر

رسیدگی به دادخواست رفع تصرف عدوانی در دادگاه بدوی به عمل میاید اما کسی که حکم علیه او صادر شده است می تواند در دادگاه تجدیدنظر استان نیز درخواست رسیدگی مجدد بدهد. البته در این زمینه باید مهلت مقرر جهت درخواست تجدید نظر خواهی را ارائه کند که برای افراد مقیم ایران ۲۰ روز و برای افراد مقیم خارج دو ماه از ابلاغ حکم بدوی است.

نکته حائز اهمیت این است که فرد ثالث نیز می تواند با ورود به دعوی از حق خود دفاع کند. این فرد می تواند در زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه بدوی و یا تجدیدنظر درخواست ورود کرده و از حقوق خود دفاع کند. پر واضح است که حقوق وارد ثالث ممکن است در گرو برنده شدن یکی از اصحاب دعوی بوده و یا اینکه به صورت کاملاً مستقل از طرفین دعوی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *