رضایت گرفتن پزشک از بیمار

رضایت گرفتن پزشک از بیمار : با عنایت به گستردگی بیماری ها و نقش مهم پزشکان در درمان و بهبود افراد بیمار حتماً تا کنون شخصاً یا توسط اطرافیانتان با موضوع اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل جراحی مواجه شده اید. اخذ رضایت از بیمار در ذهن عموم افراد جامعه ممکن است تصور غلطی را ایجاد نماید که در صورت امضاء برگه رضایت دیگر هیچ گونه مسئولیتی متوجه پزشک معالج نخواهد بود .

در ادامه به تشریح این موضوع و چگونگی مسئولیت پزشک در صورت گرفتن رضایت خواهیم پرداخت با وکیل جرایم پزشکی همراه باشید.

در بحث درمان و مسئولیت پزشک همواره در طول تاریخ دیدگاه های متفاوتی مطرح شده است که خود موجب اختلاف نظرهای زیادی هست .بر این اساس رویکرد کشورهای مختلف در خصوص موضوع فوق متفاوت است ..

رضایت گرفتن پزشک از بیمار

اخذ رضایت پزشک و جایگاه آن در حقوق ایران

در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ طبیب ضامن کلیه خساراتی می باشد که در اثر اقدامات وی به بیمار وارد می شود که خود موجب اختلافات و مشکلاتی در روند رسیدگی شده بود.اما در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ابهاماتی که در قوانین قبلی در مورد برائت پزشک مطرح شده بود مرتفع گردید و قانون گذار با عنایت به نیاز های جامعه مسئولیت مبتنی بر تقصیر پزشک را مورد پذیرش قرار داد و از این طریق به تعدیل مسئولیت پزشکان پرداخته است.

پر واضح است رضایت گرفتن پزشک از بیمار به این معنی نیست که پزشک لزوماً دیگر هیچ گونه مسئولیتی در برابر بیمار نخواهد داشت بلکه در این رابطه اثبات تقصیر پزشک نقش مهمی در روند پرونده ایجاد خواهد کرد .

مسئولیت مطلق و مسئولیت مبتنی بر تقصیر پزشک هیچ کدام خالی از خدشه نیست و هر کدام مشکلاتی را بر سر راه دادرسی ایجاد می کنند . مسئولیت مبتنی بر تقصیر به دلیل ابهامات و نارسایی ها در مسائل گوناگون روند رسیدگی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. چرا که برای تحقق عدالت و جبران خسارتی که بر بیمار وارد شده است و از طرف دیگر به خاطر حفظ منزلت پزشکان متعهد اشکالات و ایراداتی بر آن وارد است که نظام های حقوقی دنیا همواره در پی تعدیل آن می باشند.

به طور مثال: در برخی از موارد در صورت ورود خسارت به بیمار و دشواری و همچنین زمان بر بودن اثبات تقصیر پزشک و برای این که مانع از تضییع حقوق بیماران شویم و همچنین تشویق کادر درمان به رعایت هر چه تمام تر نکات ایمنی در مواردی در صورت وقوع هر گونه خسارت به بیمار پزشک به طور مطلق مسئول شناخته می شود. در حقوق فرانسه تعهداتی مانند تعهد به اطلاع رسانی و ایمنی که در قالب سنتی تعهد به وسیله بوده اند ، تبدیل به تعهد به نتیجه شده اند. برای مثال در حقوق فرانسه در جراحی های زیبایی فانتزی که کاری تفننی است تعهد پزشک به نتیجه می باشد اما در جراحی های زیبایی که برای ترمییم شکستگی … که ناشی از حوادث است تعهد طبیب تعهد به وسیله است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *