دیه سقط جنین + نحوه دریافت و ۴ نکته کلیدی

دیه سقط جنین از نظر قوانین ایران قابل مطالبه است. با توجه به احکام اسلامی و همچنین اصول اخلاقی سقط جنین جزء گناهان کبیره و نابخشودنی به محسوب می شود. برای محاسبه ی دیه سقط جنین فاکتور های مختلفی را باید در نظر داشت.

سقط جنین به پایان بارداری و از بین رفتن جنین اشاره دارد. سقط جنین می تواند به صورت عمدی و یا غیرعمدی رخ دهد. شاید عجیب به نظر برسد اما سقط جنین به نوعی قتل نفس محسوب می گردد. عمدی و یا غیرعمدی بودن این موضوع در مطالبه ی دیه جنین هیچ نقشی ندارد. به نظر شما دیه سقط جنین بر عهده ی کیست؟ مبلغ دیه سقط جنین چگونه محاسبه می شود؟ در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نگاهی به دیه سقط جنین

دیه سقط جنین از لحظه ی بسته شدن نطفه تا آخرین لحظه ی بارداری را در بر می گیرد. سقط جنین به شرایطی اشاره می کند که بارداری مادر بنا به دلایل عمدی و یا غیر عمدی نظیر حوادث و تصادفات به پایان می رسد و جنین قبل از به دنیا آمدن می میرد.در این میان مواردی از سقط جنین که بنا بر تشخیص پزشک و به منظور حفظ جان مادر صورت می پذیرد از این قاعده مستثنی خواهد بود.

دیه سقط جنین و قوانین مربوطه

دیه ی جنین پس از پایان ماه چهارم که رشد و تکامل آن کامل گردیده و اصطلاحاً روح در آن دمیده شده همانند دیه ی یک مرد مسلمان در ماه حلال در نظر گرفته می شود. مراحل رشد جنین شامل شش مرحله ی زیر می باشد و میزان دیه سقط جنین قبل از چهار ماهگی در هر مرحله ای درصدی از دیه ی کامل می باشد.

  1. نطفه (۲ هفتگی)
  2. علقه (خون بسته – ۴ هفتگی)
  3. مضغه (گوشت بسته – ۸ هفتگی)
  4. جنین با استخوان ولی بدون گوشت (عظام – ۱۲ هفتگی)
  5. جنین با گوشت و استخوان ولی بدون روح و حیات (۱۶ هفتگی)
  6. جنین کامل که روح در او دمیده شده است.(آغاز ماه چهارم تا آخرین روز بارداری)

۴ نکته ی مهم در رابطه با دیه سقط جنین

  1. نرخ ریالی دیه در هر سال متفاوت است و از شاخص های اقتصادی مختلفی تأثیر می پذیرد. مبلغ دقیق دیه هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می گردد و به اطلاع عموم می رسد. در نظر داشته باشید که میزان دیه سقط جنین در ماه های حرام سال افزایش می یابد و با مبلغ بیشتری محاسبه می شود. ماه های حرام عبارتند از: ذیقعده، ذیحجه، محرم، رجب.
  2. تا قبل از ماه چهارم و مادامی که جنسیت جنین هنوز تعیین نشده است دیه ی آن برابر با دیه ی یک مرد مسلمان در ماه حلال محاسبه می شود. اما پس از تعیین جنسیت جنین در صورتی که دختر باشد دیه ی او به نصف تقلیل می یابد. در صورتی که جنسیت جنین پسر باشد، به اندازه ی دیه ی کامل یک مرد مسمان محاسبه خواهد شد.
  3. در رابطه با دیه ی جنین خنثی سه چهارم دیه ی کامل در نظر گرفته می شود. جنین خنثی شامل مواردی می باشد که جنسیت جنین قابل تشخیص نیست و آمیخته ای از صفات مردانه و زنانه در او وجود دارد.
  4. چنانچه وارث جنین به عنوان عامل اصلی سقط جنین شناخته شوند از ارث محروم می گردند. برای مثال: اگر پدری در سقط جنین خود دست داشته باشد و یا به عنوان عامل اصلی آن شناخته شود، موظف به پرداخت دیه است و هیچ سهمی در ارث نخواهد داشت.

دیه سقط جنین

دیه سقط جنین بر عهده کیست؟

دیه سقط جنین بر عهده ی شخصی می باشد که مستقیما عامل و مسئول سقط جنین شناخته می شود. برای مثال: چنانچه مادر به صورت عمدی برای سقط جنین خود اقدام نماید، دیه بر عهده ی اوست و موظف به پرداخت آن می باشد.

در صورتی که دکتر زنان، ماما و یا هر شخص دیگری مستقیماً در سقط جنین نقش داشته و عمدا برای آن اقداماتی انجام دهد، دیه سقط جنین بر عهده آن شخص می باشد. با عنایت به قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که وسایل و موجبات سقط جنین را فراهم نماید، بر اساس قانون علاوه بر پرداخت دیه به مجازات حبس دو الی پنج سال نیز محکوم می گردد.

در مواردی که سقط جنین به دنبال حوادث غیرعمدی نظیر تصادف و یا درگیری رخ می دهد، دیه سقط جنین بر عهده ی شخص مقصر می باشد.

دیه سقط جنین به چه کسی تعلق می گیرد؟

بر اساس قوانین ایران و احکام اسلام دیه سقط جنین به ورثه ی او تعلق می گیرد. جنین از نظر قانونی واجد حق شناخته می شود. از این رو یکی از مهم ترین مواردی که به جنین تعلق می گیرد ارث است. ورثه ی جنین با توجه به طبقات و درجات ارث در نظر گرفته می شود.

مشاوره حقوقی با وکیل فرنیان فر

سقط جنین علاوه بر زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی با آثار و تبعات قانونی متعددی نیز همراه است. علی رغم تصور بسیاری از افراد، سقط جنین به هیچ وجه یک تصمیم شخصی و خصوصی تلقی نمی گردد. به طوری که قانونگذار به این مسأله پرداخته و برای آن مجازات های قانونی قابل توجهی در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است که حضور وکیل متخصص دیه در این موارد می تواند کمک شایانی به حل پرونده نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *