حق حبس زن در قانون و ۲ شرط لازم

حق حبس زن در قانون و نکات حقوقی مهم : با وقوع عقد ازدواج پاره ای وظایف و تعهدات مشترک برای زوجین ایجاد می گردد. از طرفی به هر یک از زن و مرد حقوق مخصوصی تعلق می گیرد که مهریه یکی از مهم ترین آنهاست. در حالت کلی پس از عقد نکاح زن ملزم به اطاعت از شوهر است. اما در این راستا حق حبس استثناییست که قانونگذار برای عدم ایفای وظایف زناشویی زن قائل گردیده و به موجب آن زن می تواند تا زمانی که مهریه ی خود را به صورت کامل دریافت نکرده از انجام وظایف زناشویی خود امتناع نماید. در صورت چنین امری زن را نمی توان از نظر قانونی ملزم به ایفای وظایف خود نمود.

حق حبس به سایر حقوق زن خللی وارد نمی نماید و حق نفقه ی زن نیز در جریان آن پابرجاست. شما چقدر با حق حبس نان آشنایی دارید؟ با وکیل فرنیان فر – وکیل متخصص دعاوی خانواده همراه باشید…

حق حبس زن در قانون

حق حبس از نگاه قانون

حق حبس مختص عقود معوض است و از آنجایی که عقد نکاح نیز از انواع عقود معوض به شمار می رود بنابراین قابل اعمال خواهد بود. مشروعیت و رسمیت چنین حقی به موجب قانون تعریف شده . بنابراین هر زنی با وجود شرایط خاصی می تواند برای احقاق حقوق خویش به آن استناد نماید .

ماده ی ۱۰۸۵ قانون مدنی بیان کرده است زن می تواند تا زمانی که مهریه ی او تسلیم نشده ازایفاء وظایف زناشویی خود در مقابل شوهر امتناع نماید. این امر مشروط بر این است که مهریه ی او حال باشد و این امتناع زن را از حق نفقه ی خویش محروم نمی کند.

  • در چنین شرایط زوجه را نمی توان به تمکین عام و تمکین خاص ملزم نمود. همانطور که مشاهده می کنید قانون حق دریافت نفقه ی زن را به رسمیت شناخته و حتی در صورت تقسیط مهریه حق حبس تا زمان پرداخت آخرین قسط مهریه پابرجاست. در ضمن زن می تواند در خانه ی مرد سکونت داشته باشد و ملزم به طلاق نیست.
  • از مهم ترین وظایف زناشویی زن در دوران زندگی مشترک می توان به حسن معاشرت با مرد ، زندگی در محل مورد نظر مرد و تمکین خاص اشاره نمود. در دورانی که زن به حق حبس خویش استناد می نماید تمامی این موارد الزام خود را برای زن از دست می دهد. حتی زن می تواند در مسکنی مستقل به زندگی خود ادامه دهد. در صورات توانایی مرد برای پرداخت نفقه و مهریه و ممانعت مرد از پرداخت آن، موضوع قابل تعقیب و مجازات کیفری خواهد بود.

در چه شرایطی می توان به حق حبس استناد نمود:

در رابطه با حق حبس بایستی به یک نکته ی مهم توجه داشت. زوجه در شرایطی می تواند به حق حبس خود استناد نماید که پیش از مطالبه و دریافت کامل مهریه  وظایف زناشویی خود را ایفا نکرده باشد. به عبارت دیگر شرط استفاده از حق حبس زن ایفا نکردن وظایف زناشویی پیش از دریافت مهریه است. در غیر این صورت حق حبس زن ساقط می گردد و به هیچ وجه نمی تواند برای دریافت مهریه ی خود به حق حبس استناد نماید.

حق حبس زن

در چه شرایطی حق حبس ساقط می گردد؟

  1. حق حبس یک استثنای قانونی برای زنان است و در پاره ای موارد می تواند ساقط گردد. یعنی زن دیگر نمی تواند به آن استناد نموده و آن را اعمال نماید.
  2. هرگاه زن پیش از مطالبه و دریافت مهریه ی خود با رضایت کامل از شوهر خود تمکین نماید حق حبس او سلب می گردد. این تمکین می تواند شامل تمکین خاص و عام باشد. تمکین خاص به معنای  نزدیکی از پشت و یا جلو می باشد.

حال بودن مهریه شرط مهمی است که حق حبس زن را استوار می سازد. بنابراین مهریه ای که حال نباشد ( مهریه ی مدت دار ) حق حبس زن را سلب و ساقط می نماید.

با توجه به رای وحدت رویه ۷۱۸ مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور در صورتی که زن بدون داشتن رابطه جنسی ( تمکین خاص )  از شوهر خود تمکین عام نماید، برای مثال پس از عقد نکاح در منزل شوهر خود زندگی کند و یا هر یک از مصادیق تمکین عام از سوی زن احراز گردد ، زن نمی تواند به حق حبس خویش استناد نماید.

با اعساز زوج، حق حبس کماکان پابرجاست.

حق حبس تحت شرایط خاصی متعلق به زوجه می باشد و با اعسار مرد از بین نمی رود. در واقع اعسار مرد از مسائلی نیست که باعث گردد مهریه ، نفقه و حق حبس زن ساقط گردد. ضمن اینکه این حق حبس تا زمان پرداخت آخرین قسط مهریه پابرجا خواهد بود.

اما به نکته ی مهمی باید توجه دشت. هرگاه زنی علی رغم اطلاع کامل از وضعیت مالی ضعیف و عدم توانایی مالی مرد، به عقد او در آید، نمی تواند به حق حبس خود استناد نماید. بنابراین مکلف به ایفای وظایف زناشویی خود حتی در صورت عدم پرداخت مهریه می باشد. در غیر این صورت چنین زنی در حکم زن ناشزه تلقی می گردد و برای مرد حق طلاق و ازدواج مجدد به وجود می آید.

حق حبس زن در قانون و نکات حقوقی مهم

مهم ترین نکته ای که در حق حبس بایستی به آن توجه داشت حال بودن مهریه است. زیرا در مهریه های مدت دار حق حبس برای زن متصور نیست. حال بودن مهریه به این معناست که به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه ی خود می گردد و می تواند آن را مطالبه نماید.

در صورتی که در دوران حبس زن ، مرد از پردخت نفقه ی او خودداری نماید زوجه می تواند از طریق قانونی برای مطالبه ی نفقه ی اقدام نماید. چنین زنی در حکم زن ناشزه نیست و نفقه ی معوقه ی او نیز قابل مطالبه خواهد بود.

مشاوره حقوقی خانواده با وکیل فرنیان فر

در یک مفهوم کلی حق حبس به این معناست که به استناد آن زن می تواند تا زمان پرداخت کامل مهریه ، از انجام وظایف زناشویی خود امتناع نماید. حق حبس ریشه در فقه اسلامی دارد و از حقوق خاص زنان پس از ازدواج شناخته می شود. البته دایره ی استناد به آن محدود است. اما در شرایط خاصی برای زنان قابل اعمال بوده و به رسمیت شناخته شده است.

حضور یک وکیل متخصص خانواده می تواند شما را از جزئیات قانونی مسیر پیش رو آگاه ساخته و با جلوگیری از اطاله ی دادرسی، پرونده ی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *