تغییر حضانت فرزند و ۸ شرط لازم

شرایط و نحوه تغییر حضانت فرزند + اقدامات قانونی لازم با وکیل فرنیان فر : حضانت فرزند یکی از مهم ترین تکالیف والدین در طول زندگی مشترک محسوب می گردد. با توجه به ماده ی ۱۱۶۸ قانون مدنی حضانت علاوه بر تکلیف به عنوان یکی از مهم ترین حقوق والدین نیز شناخته می شود. از این رو پس از جدایی والدین این حق به ترتیبی که قانون معین کرده، کماکان پابرجاست. مسأله ی مهمی که در این میان مطرح است بحث تغییر حضانت فرزند می باشد که به موجب آن می توان حق حضانت یکی از والدین را سلب نمود و به دیگری بخشید.

بحث حضانت با بحث قیمومت و سرپرستی متفاوت است. حضانت بیشتر امور نگهداری و پرورش کودک را شامل می شود. در حالی که سرپرستی و ولایت جنبه های مالی و حقوقی قضیه را در بر می گیرد. سلب ولایت امکانپذیر نیست . در حالی که سلب حضانت از نظر قانونی امکانپذیر می باشد.

هدف اصلی قانونگذار از وضع قوانین حضانت در درجه ی اول مصلحت کودک می باشد. بنابراین با توجه به اوضاع و احوال و مصلحت کودک تصمیم گیری خواهد شد . در موارد خاصی نیز می توان نسبت به تغییر حضانت کودک اقدام نمود. یعنی حضانت پدر و یا مادر همیشگی و قطعی نیست و راهکارهایی برای تغییر حضانت وجود دارد. در ادامه با وکیل خانواده همراه باشید.

تغییر حضانت فرزند

حق حضانت فرزند به چه معناست؟

حضانت مفاهیم گسترده ای را شامل می گردد. اما در یک تعریف کلی حضانت به معنای نگهداری و مراقبت از فرزند می باشد. این مراقبت دایره ی گسترده ای از جمله مراقبت جسمی، تربیت کودک ، تأمین هزینه های زندگی و سایر موارد را در بر می گیرد. مادامی که پدر و مادر در کنار یکدیگر زندگی می کنند حق حضانت به عنوان یک وظیفه ی مشترک برای هردوی آنها به حساب می آید .اما پس از طلاق، بدیهی است که کودک بایستی کنار یکی از والدین خود به زندگی ادامه دهد.

با توجه به متون قانونی در صورت طلاق والدین حضانت فرزند دختر تا سن ۷ سالگی با مادر و از سن ۷ الی ۹ سالگی با پدر می باشد. در رابطه با فرزند پسر ، حضانت تا سن ۷ سالگی با مادر و از سن ۷ الی ۱۵ سالگی با پدر است. همانطور که مشاهده می شود ملاک قانونگذار برای پایان سن حضانت رسیدن کودک به سن بلوغ است. بنابراین حضانت برای دختران پس از سن ۹ سالگی و برای پسران پس از سن ۱۵ سالگی عملا مفهوم خود را از دست داده و در این شرایط کودک می تواند به صورت فردی تصمیم بگیرد که کنار کدام یک از والدین خود می خواهد زندگی کند.

نگاهی به شرایط حضانت فرزند

توانایی عملی ، احراز شاستگی اخلاقی ، عدم انحطاط اخلاقی والدین و تجرد مادر از مهم ترین مواردیست که در بحث حضانت فرزند بایستی به آن توجه داشت. بدیهی است که در این میان مصلحت کودک از نظر قانون مهم ترین مسأله است.

در نظر داشته باشید که در رابطه با تامین هزینه های مالی، نفقه ی کودک در هر شرایطی بر عهده ی پدر می باشد. حتی در دورانی که حضانت کودک با مادر است. پس از فوت پدر نفقه بر عهده ی اجداد پدری است. در صورت فوت و یا عدم توانایی در پرداخت نفقه ، مادر عهده دار نفقه ی کودک می شود. در شرایطی که مادر فوت نماید، پرداخت نفقه بر عهده ی اجداد مادری قرار می گیرد.

در رابطه با ازدواج مجدد مادر در شرایطی حق حضانت از او سلب می گردد که پدر فرزند در قید حیات باشد. در صورت فوت پدر کودک حضانت مادر کماکان پابرجاست.

تغییر حضانت فرزند در چه شرایطی به وقوع می پیوندد؟

شایستگی اخلاقی والدین مهم ترین عاملیست که در رابطه با حضانت فرزند بایستی به آن توجه داشت. چرا که جسم و روان کودک در حساس ترین زمان خود قرار دارد و بسیار مهم است پدر و یا مادری که پس از طلاق برای حضانت فرزند خود اقدام می نمایند از توانایی ،صلاحیت اخلاقی و قانونی کاملی برخوردار باشند. در شرایطی والد سرپرست کودک فاقد موارد فوق و بالتبع آن سلامت کودک در خطر باشد با تقاضای والد دیگر ، بستگان و یا رییس حوزه ی قضایی می توان برای تغییر حضانت فرزند اقدام نمود.

  1. اعتیاد به الکل ، مواد مخدر و قمار
  2. شهرت به فساد اخلاقی و فحشا
  3. ابتلا به یکی از بیماری های روانی که توسط پزشکی قانونی تشخیص داده شود.
  4. هرگونه سوءاستفاده تجاری و غیراخلاقی از طفل از طریق ورود به مشاغلی نظیر قاچاق، فساد ، فحشا و تکدی گری
  5. هرگونه ضرب و جرح غیر متعارف کودک
  6. جنون
  7. ازدواج مجدد مادر
  8. هرگونه عدم مراقبت از کودک و سهل انگاری و تفریط در آن

نکته ی مهمی که در این میان بایستی به آن توجه داشت در صورت احراز هریک از موارد بالا حتی در صورت احراز فساد و فحشای مادر حق ملاقات با فرزند به هیچ وجه از مادر سلب نخواهد شد. در نظر داشته باشید که حق ملاقات کودک تحت هر شرایطی پابرجاست و هیچ یک از والدین سرپرست نمی توانند دیگری را از ملاقات با کودک منع کنند. و بر اساس قانون چنین امری قابل رسیدگی و پیگیری می باشد.

مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده با وکیل فرنیان فر

قاعده ی حضانت فرزند قطعی نیست و از آنجایی که مصلحت کودک در چنین امری بسیار اهمیت دارد می توان حضانت کودک را با توجه به مصلحت او تغییر داد. رویه های قضایی سال های اخیر نیز بر این امر استوارند که مصلحت کودک ارجح بر متون قانون می باشد.

بالتبع در شرایطی که بحث حضانت کودک مطرح است کشمکش های احتمالی میان والدین می تواند بر روند حضانت کودک تأثیرگذار باشد.در این میان نفقه ی کودک ، اتمام سن حضانت و آغاز واگذاری به والد مقابل از چالش های مهمیست که وجود دارد. حضور وکیل حضانت می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده ی شما را به سرانجام برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *