بهترین مشاوره حقوقی برای مطالبه سفته

مشاوره حقوقی مطالبه سفته : قانون تجارت از اسناد تجاری نام برده که برای آن امتیازات و شرایط منحصر و ویژه ای را در نظر گرفته تا نسبت به سایر اسناد اهمیت بیشتری پیدا نمایند از جمله این اسناد تجاری سفته می باشد.

سفته برگه ای همچون چک است که صادر کننده آن به موجب این برگه متعهد می شود تا در زمان معین، میزان و مقداری پول یا وجه را به شخصی پرداخت کند البته سفته می تواند به صورت حامل نیز صادر شود که در این حالت هر فرد دارنده سفته می تواند به صادرکننده آن و امضاء کنندگان برای مطالبه وجه سفته رجوع کند.

در ادامه به پر تکرار ترین سوالات شما و مهمترین مباحث حقوقی مطرح شده در این حوزه توسط بهترین وکیل سفته تهران خواهیم پرداخت.

مشاوره حقوقی مطالبه سفته

کاربرد امروز سفته چیست؟

امروز دیگر کمتر از سفته برای پرداخت وجه یا پول استفاده می شود در گذشته سفته کاربرد بیشتری داشته است. لکن کاربرد امروزی سفته معمولاً ایجاد ضمانت می باشد. افراد سفته را برای ایجاد تضمین بابت پرداخت اقساط بانک یا برای استخدام و ایجاد ضمانت در برخی از شرکت های خصوصی و از این قبیل موارد استفاده می کنند. به هنگام صدور این سند تجاری مهم می بایست به نکاتی در این خصوص توجه داشته باشید.

نکاتی مهم مشاوره حقوقی مطالبه سفته

  1. در برگه سفته حتماً موعد و تاریخ مطالبه یا سر رسید می بایست ذکر شود برای بهرهمندی از مزیت های اسناد تجاری حتماً باید در زمان تعیین شده یا سر رسید نسبت به مطالبه وجه آن اقدام کرد در غیر این صورت ویژگی یا مزیت تجاری بودن سند از بین می رود و در نهایت تبدیل یه یک سند عادی خواهد شد.
  2. دارنده سفته باید در طی مدت ۱۰ روز از تاریخ سر رسید نسبت به مطالبه آن اقدام کند چنانچه در طی مدت مذکور نسبت به مطالبه وجه اقدام ننماید دیگر نمی توان بابت مطالبه وجه درخواست تامین خواسته یا توقیف اموال بدهد .
  3. چنانچه در مدت ۱۰ روز برای مطالبه وجه سفته اقدام نکرده اید می توانید با پرداخت ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان خواسته در برگه سفته نسبت به توقیف اموال صادرکننده اقدام کنید.
  4. میزان و مبلغ سفته در مرجع قضایی رسیدگی کننده مؤثر است، چنانچه خواسته و مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون باشد در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود، اگر مبلغ و خواسته بیشتر از ۲۰ میلیون باشد می بایست در دادگاه عمومی رسیدگی شود. این مسئله در مدت زمان رسیدگی به پرونده می تواد مؤثر باشد.

مسئولیت تضامی در سفته

دقیقاً مانند چک، در سفته نیز مسئولیت تضامنی فی مابین پشت نویسان یا ظهرنویسان سند وجود دارد. مسئولیت تضامنی یعنی دارنده سند می تواند به تمام افرادی که قبل از وی سند را امضاء کرده اند به علاوه صادر کننده آن مراجعه کنند این از مزیت های فوق العاده سفته می باشد.

نکته مهم آن است که ممکن است یکی از ظهر نویسان بابت پرداخت مبلغ سفته مالی را به وثیقه گذاشته باشد در این صورت منتقل الیه یا دارنده بعدی می تواند در صورت عدم پرداخت و عدم انجام تعهدات نسبت به توقیف مال مورد وثیقه اقدام کند اما اگر فرد منتقل الیه سند را به دیگری منتقل کند او دیگر حق رجوع به مال وثیقه گذاشته شده ندارد.

همچنین امکان انتقال طلب نیز وجود دارد در این فرض دارنده سند طلب خود را در مقابل دریافت مقداری پول به فردی غیر از ظهرنویسان منتقل می کند در چنین حالتی فرد منتقل الیه دارای تمام حقوق دارنده سند شده و می تواند به ظهر نویسان ما قبل برای مطالبه وجه سفته مراجعه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *