برای اعاده حیثیت چگونه شکایت کنیم ؟

اعاده حیثیت چیست ؟ نحوه شکایت و پیگیری با وکیل فرنیان فر : این امر به شرایطی اشاره می کند که آبرو و حیثیت شخصی به دنبال تهمت، افترا و یا ادعای دروغین از سمت شخص دیگری خدشه دار شده است.

حیثیت، شرف، اعتبار و آبروی اجتماعی افراد بسیار ارزشمند است و قانون برای آن اهمیت بسیار زیادی قائل است. از این رو هرگونه امری که موجب از بین رفتن و یا صدمه به آبرو و اعتبار شهروندان گردد از نظر قانونی قابل رسیدگی می باشد.

بر اساس قانون شرایط و موارد زیادی وجود دارد که می تواند اسباب قانونی اعاده حیثیت افراد را به وجود بیاورد. به نظر شما اعاده حیثیت افراد از چه طریقی امکانپذیر می باشد؟ در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

اعاده حیثیت به چه معناست؟

تصور کنید فردی بدون داشتن ادله و مدارک قانونی کافی از شما شکایت کرده و بدین ترتیب شما ملزم به حضور در دادگاه و مراجع قضایی شده اید. همانطور که می دانید چنین حضوری می تواند اعتبار و آبروی افراد را  خدشه دار سازد.

در چنین شرایطی قانون این امکان را برای شهروندان در نظر گرفته که از طریق اعاده حیثیت یا اعاده شرف بتوانند آسیب وارده به موقعیت اجتماعی خود را ترمیم نمایند.

 

اعاده حیثیت چیست

 

شکایت های قانونی به خصوص در شرایطی که بی پایه و اساس باشند و به دنبال آن حکم برائت و بی گناهی صادر گردد، می تواند آثار و تبعات متعددی برای افراد به همراه داشته باشد.

در چنین مواقعی نگاه جامعه به این افراد تا حدی تغییر می کند و ممکن است از نظر موقعیت کاری و اجتماعی با مشکلات و موانعی مواجه شوند.

موضوعی که همواره برای شهروندان جامعه حائز اهمیت است و می تواند با خسارت های مادی و معنوی بسیار زیادی همراه باشد. اعاده حیثیت راهکاریست که از نظر قانونی می تواند تا حد زیادی در جهت جبران خسارت های مادی و معنوی ناشی از شکایت مؤثر باشد.

شرایط ایجاد

اعاده حیثیت غالبا به دنبال اتهام ناروا و بی پایه و اساس، تهمت و افترا صورت می پذیرد. از نظر قانونی برای تحقق چنین امری بایستی شرایط زیر را در نظر داشت:

  • غیرواقعی بودن و بی پایه و اساس بودن اتهام و یا افترا
  • انتساب اتهام به شخص مشخص
  • عدم موفقیت در اثبات

اتهاماتی که متوجه افراد می گردد لزوما در غالب شکایت کیفری نیست. گاه ممکن است افترا و یا اتهامات از طریق سخنرانی، جراید، مجلات، رسانه هایی مانند: رادیو و تلویزیون، اوراق چاپی و کتاب منتشر شود و عموم جامعه از آن مطلع گردند. چنین امری در صورتی که بی اساس و به شکل تهمت باشد می تواند ضرر ها و خسارات جبران ناپذیری به حیثیت و آبروی افراد وارد کند.

قانون با پیش بینی چنین شرایطی مسأله ی اعاده حیثیت را در نظر گرفته که از طریق آن می توان اقدامات قانونی لازم را در این جهت انجام داد.

نکته: در فرضی که با طرح شکایت و ارائه ادله و مدارک کافی جرم مذکور از سوی شخص به اثبات رسید و شخص از طریق دادگاه مجرم و گناهکار شناخته شد، در صورت علنی شدن و رسانه ای شدن موضوع، امکان اعاده حیثیت وجود ندارد و تمامی مجرمین و گناهکاران بدون در نظر گرفتن مقام و موقعیت آنها از نظر قانون و دادگاه یکسان هستند و تفاوتی از این نظر میان آنها وجود ندارد.

مجازات قانونی اعاده حیثیت

وکیل کیفری : میزان ضرر و خسارت مادی و معنوی به شخص آسیب دیده موضوعیست که نمی توان برای آن میزان و عنوان دقیق و مشخصی در نظر گرفت و در هر مورد متفاوت است. از این رو تعیین دقیق چنین امری بر عهده ی دادگاه رسیدگی کننده قرار دارد.

یا توجه به شرایط و میزان و درجه ی هتک حرمت و حیثیت افراد میزان مجازات های قانونی در نظر گرفته شده نیز متفاوت و مختلف است. در پاره ای شرایط نیز ممکن است در کنار مجازات اصلی شاهد مجازات های تبعی و برخی محرومیت های اجتماعی باشیم.

پیگیری پرونده با وکیل فرنیان فر

قانون بینشی وسیع و ژرفی نسبت به جمیع مسائل دارد و از ابعاد گوناگونی به آن نگریسته است. اشتباهات قضایی، قصور و بی دقتی قضات، افترا، تهمت و اتهامات ناروا از مواردیست که در سیستم قضایی همواره با آن مواجهیم. به خوبی می دانید که چنین شرایطی می تواند به حیثیت و آبروی افراد لطمه وارد کند و راهکاری که قانون برای آن ارائه داده است اعاده حیثیت می باشد.

اعاده حیثیت موضوعیست که در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده. در نظر داشته باشید که اعاده حیثیت نیاز به شاکی خصوصی دارد و خواهان بایستی تقاضای تعقیب کیفری را از طریق دادسرا مطرح کند.

برای طرح اعاده حیثیت مدت زمان مشخص و محدودی وجود ندارد، اما برای صدور رای مقتضی در این زمینه بهتر است که در همان ابتدای امر که رای برائت صادر گردید برای طرح این موضوع اقدام نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *