گزارش اصلاحی چیست ؟ و چگونه صادر می شود ؟

گزارش اصلاحی چیست ؟ تصمیمات در دادگاه ها به انواع مختلفی تقسیم می شود که هر یک از تصمیمات با توجه به نوع آن دارای آثار مختلفی می باشد. تصمیمات در غالب حکم ، دستور و امور حسبی … قرار می گیرد. گزارش اصلاحی نیز از این قاعده مستثی نمی باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به چگونگی تنظیم ، ابلاغ و … گزارش اصلاحی توسط وکیل متخصص بپردازیم جهت کسب اصلاعات بیشتر در این خصوص با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نحوه صدور گزارش اصلاحی

از آنجا که زمان پیگری پرونده ها در محاکم طولانی است و صرف وقت زیاد ممکن است به ضرر هر دو طرف دعوا باشد و یا این که اساساً علت طرح دعوا حاصل سوء تفاهم فی مابین خواهان و خوانده باشد و یا دلایلی از این دست منجر به این می شود که در جریان دادرسی طرفین دعوا تصمیم به ختم دعوا و سازش بگیرند.

گزارش اصلاحی چیست

از این رو نسبت به موضوع مطرح شده توافق نموده و جزییات آن را تعیین می نمایند و این مرحله دادرس شعبه رسیدگی کنند را در جریان توافق و تصمیمات خود قرار می دهند و ایشان نیز وظیفه دارد تا در صورت جلسه موارد و شرایط توافق را درج و به امضای طرفین برساند.

پس از آن که توافق در دادگاه صورت گرفت و یا طرفین دعوا سازش نامه ای که خارج از دادگاه تنظیم نموده اند را تایید کنند.
دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و اقدام به صدور گزارش اصلاحی می نمایید. مندرجات گزارش صادر شده برای طرفین و قائم مقام آنها معتبر است و همانند احکام دادگاه اجرا خواهد شد.

آیا افراد می توانند قبل از طرح دعوا از دادگاه درخواست سازش کنند ؟

پاسخ : بله – هر کس می تواند قبل از اقامه دعوا از دادگاه درخواست صلح و سازش نماید. در این حالت خواهان از دادگاه درخواست می نماید که طرف مقابل را برای سازش دعوت نموده و در صورت حصول توافق گزارش اصلاحی صادر خواهد شد.

آیا گزارش اصلاحی قابل تجدید نظر خواهی است ؟

پاسخ : خیر- در یک قاعده کلی گزارش اصلاحی فقط آنچه را که بین خواهان و خوانده دعوا توافق شده است تثبیت می نماید و در واقع دادنامه محسوب نخواهد شد.

بنابراین قابلیت تجدید نظر خواهی و یا روش های دیگر شکایت از آرا را ندارد. همچنین گزارش اصلاحی از اعتبار امر قضاوت شده نیز برخوردار نخواهد بود. اما آنچه مسلم است گزارش اصلاحی مثل هر سند رسمی و عادی می تواند خواسته دعوا بی اعتباری و فسخ قرار گیرد.

در مقابل زمانی که توافقی بین افراد دعوا حاصل می شود و دادگاه به موجب آن حکم صادر می کند و حکم صادر شده دارا ی منطوق و اسباب موجهه باشد دادنامه صادر حکم واقعی است و به موجب قانون آیین دادرسی مدنی قابل اعتراض است و دارای اعتبار امر قضاوت شده می باشد. در چنین شرایطی حتی امکان اصلاح رای بر اساس قانون قابلیت اصلاح نیز دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *