وکیل مطالبه خسارت قراردادی

وکیل مطالبه خسارت قراردادی با بهترین بازدهی پرونده در تهران : قوانین حاکم بر قراردادها بسیار پیچیده است و این امر ضرورت مراجعه به وکلای متبحر در زمینه حقوق قراردادی را نمایان می سازد. وکیل مطالبه خسارت قراردادی فردیست که توانایی دفاع از حقوق شما به سبب زیان وارده از یک قرارداد را دارد. اگر قرارداد مشروعی را منطبق بر شرایط صحت قراردادها تنظیم کرده اید اما طرف مقابل شما از اجرای تعهدات خود سر باز می زند می توانید به وکیل متخصص حقوقی مراجعه کرده و رسیدگی به جریان پرونده اعم از طرح دعوی تا صدور حکم و اجرای آن را به وی بسپارید.

خسارت قراردادی چیست ؟

خسارت قراردادی در لفظ به معنای هرگونه خسارتی است که از عدم اجرای مطلق یا عدم اجرای صحیح یک قرارداد به طرف دیگر وارد می شود اما در اصطلاح حقوقی به میزان مقرر در قرارداد و در قالب وجه التزام یا مبلغ تایید شده از جانب کارشناس دادگستری گفته می شود که ممکن است میزان آن با مبلغ واقعی خسارت متفاوت باشد. هرچند وجه التزام وجه قانونی تری دارد اما قانون مدنی در قالب استفاده از لفظ _عرف_ حمایت خود را از کسانی که هیچ گونه وجه التزامی در قراردادها تعیین نکرده اند اعلام نموده است.

وکیل متخصص مطالبه خسارت قراردادی

شرایط مطالبه خسارت قراردادی

برای اینکه بتوانید در دادگاه صالح، دعوی مطالبه خسارت قراردادی را به جریان بیاندازید باید عدم اجرای تعهدات قراردادی مشمول شرایط ذیل باشند:

  1. انقضای موعد انجام تعهد
  2. تحقق ضرر
  3. عدم اجرای تعهد نباید ناشی از علت خارجی باشد
  4. جبران خسارت طبق قرارداد یا عرف یا قانون لازم باشد.

همچنین لازم است تا ارکان سه گانه مسئولیت مدنی تحقق یافته باشد در غیر این صورت قاضی نمی تواند حکم به پرداخت خسارت نماید. ارکان سه گانه مسئولیت مدنی عبارتند از:

  1. نقض تعهد و به تعبیر دیگر تقصیر قراردادی رخ داده باشد.
  2. ضرر که ممکن است به صورت تلف مال یا فوت منفعت باشد تحقق یابد.
  3. رابطه سببیت بین ضرر و نقض تعهد وجود داشته باشد؛ بدین معنی که ضرر عرفاً ناشی از نقض تعهد توسط متعهدعلیه باشد و استناد عرفی ضرر به تخلف از اجرای تعهد محرز باشد.

مزایای وجه التزام قراردادی

مطالبه خسارت قراردادی زمانی که مشمول وجه التزام نباشد صرفاً در مواردی قابل مطالبه خواهد بود که از جانب متعهد علیه و به علت عدم اجرای قرارداد یا تعهدات مندرج در آن به ذی نفع ضرر وارد شود. بنابراین اگر وجه التزام در قرارداد درج نشده باشد و خسارتی نیز از جهت عدم اجرای تعهد وارد نشده باشد نمی توان درخواست خسارت قراردادی نمود.

مزیت درج و تعیین وجه التزام در قرارداد به این جهت است که اگر متعهد از اجرای تعهدات خود سرباز زند و در این خصوص هیچ گونه خسارت مادی به متعهد له وارد نشود وی باز هم می تواند در دادگاه درخواست وجه التزام نماید. دادگاه حق ندارد به مبلغی بیشتر یا کمتر از وجه التزام رای دهد. بنابراین حتی اگر ضرری صورت نگرفته باشد و وجه التزام نیز بالا باشد دادگاه مکلف است به پرداخت آن از جانب متعهد علیه حکم دهد.

نکاتی که باید در خصوص مطالبه خسارت قراردادی بدانید

نکات بسیاری زیادی در حقوق قراردادها وجود دارد که مهمترین آن ها را در خصوص مطالبه خسارت قراردادی می توان به صورت ذیل بیان کرد :

  1. اصل بر لزوم قراردادهاست بدین معنا که پس از امضای یک قرارداد طرفین ملزم به رعایت تمامی مفاد آن هستند و عدم رعایت این قانون مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.
  2. وجه التزام یک شیوه مناسب برای افزایش امنیت قراردادهاست تا طرفین به تعهدات خود پایبند باشند .
  3. مطالبه خسارت قراردادی یک دعوی مالی است و باید هزینه دادرسی را با توجه به مبلغ مورد نظر پرداخت کنید.
  4. خسارت در خسارت قابل مطالبه نیست .
  5. اگر علاوه بر طرف مقابل شما نیز در خصوص اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده باشید نمی توانید از متعهدعلیه درخواست جبران خسارت نمایید.
  6. مطالبه خسارات معنوی حاصل از اجرای تعهد در این بخش از علم حقوق بررسی نمی شوند.
  7. دادگاه صالح برای رسیدگی به این پرونده محل اقامت خوانده است اما طرفین می توانند بنابر اصل حاکمیت اراده دادگاه های دیگری اعم از دادگاه محل اقامت خواهان یا محل تنظیم قرارداد را برای رسیدگی به امورات قرارداد مربوطه تعیین کنند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *