وکیل مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد ؟

وکیل مالیاتی در تهران : با توجه به اینکه پرداخت مالیات در سال های اخیر تحت تاثیر قوانین بسیار زیادی قرار گرفته است و مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی نیز رو به افزایش است می توان بسیاری از این اختلافات را با دریافت مشاوره حقوقی مالیاتی و یا مراجعه به وکیل مالیاتی حل و فصل نمود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم واقعی مالیات، ضرورت مراجعه به مشاور و وکیل مالیاتی و همچنین بررسی زوایای مهم این امر بپردازیم. اگر با مسائل خاصی در زمینه پرداخت مالیات مواجه شده اید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی نمایید.

مالیات و امور مالیاتی به چه معناست؟

مالیات به معنای پولی است که دولت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی همانند : شرکت ها، سازمان ها، موسسات و ارگان ها دریافت می کند. در اغلب جوامع از مالیات به عنوان مهمترین منبع کسب درآمد دولت نام می برند. طبق قوانین باید مالیات به دست آمده در مسیر رفاه و پیشرفت جامعه به کار گرفته شود.

وکیل مالیاتی

مالیات مورد نظر در ایران به دو دسته مشخص و مجزا تقسیم می شود؛ نمونه اول به صورت مستقیم اخذ می گردد که در این خصوص می توان به مالیات بر ارث و مالیات بر دارایی اشاره نمود اما نوع دوم که بخش قابل توجهی از مالیات اخذ شده توسط دولت را تشکیل می دهد مالیات غیر مستقیم نام دارد و شامل مواردی همانند: حقوق و عوارض گمرک، مالیات بر معاملات و مالیات بر ارزش افزوده می گردد.

در این میان امور مالیاتی به تمام اموراتی اطلاق می شود که شرکت، موسسات، سازمان ها و اشخاص عادی برای تنظیم صورت حساب های مالیاتی و پرداخت صحیح آن ها به دولت انجام می دهند. این بخش از فعالیت شرکت ها و سازمان ها به تنظیم صورت حساب های فراوان و تسلط بر علم حسابداری و حسابرسی وابسته است. تمام فعالیت هایی که در راستای پرداخت مالیات صورت می گیرد به عنوان امور مالیاتی شناخته می شود.

قوانین مالیاتی در ایران

قوانین بسیار زیادی در راستای اخذ مالیات از مودیان مالیاتی تدوین شده است اما آخرین قانون تصویب شده در ایران که مرجع قوانین مالیاتی در چند سال اخیر نیز بوده است به عنوان قانون تام یا همان قانون تسهیل امور مالیاتی در سال ۱۳۹۵ تصویب گردید. هدف از تصویب این قانون شفاف سازی و آگاهی بخشی و نیز افزایش اطلاعات عمومی نسبت به حقوق مودیان مالیاتی و افزایش میزان رضایت مندی از سطح و نحوه وصول مالیات است.

جرائم مالیاتی

اصولاً اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تا زمانی که با جرائم مالیاتی مواجه نشوند به وکیل مالیاتی مراجعه نمی کنند این درحالیست که ارتباط مستمر و سازنده با وکیل مالیاتی می تواند از بروز چنین مواردی جلوگیری نماید. در واقع منظور از جرائم مالیاتی همان فرار از پرداخت مالیات یا فرار مالیاتی است. از جمله این موارد می توان به نمونه های ذیل اشاره نمود:

  • عدم پرداخت مالیات
  • دستکاری دفاتر حسابرسی برای کاهش میزان مالیات
  • پرداخت مالیات با تاخیر مشهود و غیر قابل گذشت
  • مواردی نیز همانند پنهان کردن شغل یا پنهان کردن درآمد واقعی نیز فرار مالیاتی قلمداد می شوند

مجازات های تعیین شده در قانون برای فرار مالیاتی عبارتند از:

  • حبس از ۶ ماه تا ۲ سال
  • پرداخت جریمه نقدی
  • محرومیت از برخی حقوق اجتماعی
  • ممنوعیت از برخی فعالیت های شغلی
  • ممنوع الخروج شدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *