مشاوره حقوقی رشوه و مجازات آن در قانون

مشاوره حقوقی رشوه و مجازات آن در قانون : رشوه دادن و رشوه گرفتن مسئله ای است که اغلب نظام های حقوقی و فعالیت های سیستماتیک در سطح جهان را درگیر نموده. البته رشوه دادن به معنای عام صرفاً مربوط به دوره معاصر نمی شود اما آنچه که در نظام حقوقی ایران مشاهده می شود این است که وقوع این جرم وابسته به دستگاه های دولتی بوده و برای تحقق آن باید یکی از طرفین، کارمندان یکی از نهادهای دولتی اعم از قضایی و غیر قضایی باشد.

با توجه به اینکه اثبات جرم رشوه باعث می شود موقعیت شغلی و حتی موقعیت اجتماعی افراد تنزل پیدا کند بنابراین بهتر است در صورت مواجهه با چنین مسئله ای هر چه سریع تر با مراجعه به متخصصین این حوزه مشاوره حقوقی رشوه دریافت کنید. این بهترین و هوشمندانه ترین اقدامی خواهد بود که برای جلوگیری از آثار نامطلوب این جرم پیشنهاد می شود.

مشاوره حقوقی رشوه

در مقاله مشاوره حقوقی رشوه علاوه بر تعریف رشوه در نظام حقوقی ایران به معرفی طرفین رشوه و میزان مجازات آن ها با توجه به مبلغ رشوه خواهیم پرداخت. در صورتی که درگیر چنین پرونده ای شده اید خوب است مطالب ذیل را مطالعه نمایید.

مشاوره حقوقی رشوه در نظام حقوقی ایران

هر کدام از مستخدمین و مامورین دولتی اعم از قضایی، اداری، شوراها، شهرداریها، نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح یا شرکتهای دولتی یا سازمان های دولتی وابسته به دولت و یا مامورین به خدمات عمومی خواه رسمی یا غیر رسمی برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری که مربوط به سازمان های مزبور است. وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم بپذیرد در حکم مرتشی است.

اعم از این که امر مذکور مربوط به وظایف آنها بوده یا نبوده است و انجام آن بر طبق حقانیت وظیفه شخص باشد یا نباشد و یا آن که در انجام یا عدم انجام آن موثر است یا خیر. در این حالت جرم رشوه به وقوع پیوسته است.

طرفین رشوه

مشاوره حقوقی در جرم رشوه دو طرف به عنوان مجرم شناخته می شوند و در مقام متشاکی عنه باید پاسخگو باشند. زمانی که جرم رشوه در حال وقوع است با دو عنوان مجرمانه روبرو هستیم:

راشی:

فردی که مبادرت به پرداخت رشوه کرده و ممکن است از مردم عادی، افراد دارای سمت و جایگاه اجتماعی باشد.

مرتشی:

فردی که در مقام کارمند دولت مبادرت به پذیرش رشوه کرده است.

در چه صورت رشوه دهنده و رشوه گیرنده از مجازات معاف می شوند؟

قانونگذار مواردی را تعیین کرده است که در صورت وجود آن ها رشوه دهنده و رشوه گیرنده از مجازات معاف می شوند. مواردی که در صورت وجود آن‌ ها رشوه دهنده و رشوه گیرنده مجازات نمی شوند به شرح زیر هستند:

  • چنانچه فرد رشوه گیرنده قبل از اینکه مورد تعقیب قرار گیرد رشوه دریافت شده را بازگرداند از مجازات رشوه خواری معاف می شود.
  • اگر فرد رشوه دهنده برای حفظ نمودن حقوق قانونی و شرعی خود مجبور به رشوه دادن شده باشد طبق قانون مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی شود. همچنین اگر مقامات صلاحیت دار را از رشوه دادن مطلع نماید و این موضوع را به اثبات برساند از مجازات معاف می شود اما اگر نتواند این ادعای خود را ثابت کند به حبس تادیبی از ۱ تا ۳ سال محکوم می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *