تجاوز به عنف چیست ؟ مجازات و نحوه شکایت

تجاوز به عنف نوعی رابطه ی جنسی توأم با زور، اجبار و تهدید است که بدون رضایت قربانی صورت می پذیرد. جرایم جنسی از این دست در رده ی خشونت آمیز ترین جرایم کیفری قرار دارند و در بیشتر نظام های حقوقی دنیا مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده.

موضوع تجاوز به عنف از دیرباز وجود در همه جوامع مطرح بوده و در طول تاریخ مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته بر اساس قوانین کیفری ایران، مجازات اعدام در انتظار مرتکبین جرم تجاوز می باشد. به نظر شما علی رغم حمایت های قانونی موجود چرا بسیاری از قربانیان سکوت می کنند؟ آیا از نحوه ی شکایت تجاوز به عنف اطلاعی دارید؟ در ادامه با وکیل تجاوز به عنف همراه باشید.

تعریف تجاوز به عنف

واژه ی عنف در لغت به معنای توسل به زور و خشونت است. جرم تجاوز به عنف به معنی برقراری رابطه ی جنسی با فردی بدون کسب رضایت و اجازه از سمت او می باشد. البته چنین امری به معنای این نیست که رضایت در برقراری رابطه ی جنسی از بار جرم بودن آن بکاهد. در چنین شرایطی اگر عدم محرمیت طرفین احراز گردد، با جرم زنا مواجه خواهیم بود که موضوعی جداگانه است و مجازاتی متفاوت برای آن در نظر گرفته شده .

تجاوز به عنف چیست

 

جرم تجاوز به عنف می تواند دایره ی وسیعی از جرایم را در بر گیرد:

انواع کودک آزاری، زنای با محارم به صورت اجباری و توأم با تهدید، انواع خشونت های جنسی و آزار و اذیت جنسی، برقراری رابطه ی جنسی تؤام با زور و تهدید ( زنای به عنف )و …  بیشتر قربانیان تجاوز به عنف زنان، دختران و کودکان هستند، اما ارتکاب جرم تجاوز برای پسران و مردان نیز محقق می شود(لواط).

مجازات تجاوز به عنف

از منظر قوانین ایران و با توجه به ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تعقیب و تحقیق در اعمال و جرایم منافی عفت ممنوع اعلام گردیده است و پرسش از هیچ فردی در این زمینه مجاز نیست. با چنین وصفی برای پیگیری و اثبات چنین جرایمی به شاکی خصوصی نیاز است. در غیر این صورت به هیچ وجه نمی توان چنین مسائلی را در مراجع قضایی مطرح نمود و یا پرونده ای برای آن تشکیل داد. مگر اینکه موضوع با حق الناس و یا حق الله مرتبط باشد که تحت شرایط بسیار خاص و محدودی قابل اجراست.

اقرار متهم برای ۴ مرتبه، شهادت ۴ مرد عادل و علم قاضی دادگاه از مهم ترین مواردیست که به اثبات جرم تجاوز به عنف در دادگاه کمک می کند. در صورتی که رضایت قربانی به هر نحو احراز گردد و یا قرائنی دال بر این موضوع وجود داشته باشد، دیگر عمل مجرمانه تجاوز به عنف نیست و با جرم زنا و یا رابطه ی نامشروع مواجه خواهیم بود.

قانونگذار ایران با توجه به درجه ی خشونت آمیز بودن جرم، مجازات اعدام را برای مرتکبین تجاوز به عنف در نظر گرفته است. با عنایت به بند ت ماده ی ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، زنای به عنف یا هرگونه اکراه موجب اعدام زانی می گردد. این مجازات برای تمامی مصادیق تجاوز به عنف به شرط اثبات اعمال خواهد شد.

مسأله ای که در این میان حائز اهمیت است، توجه به حقوق قربانی می باشد. به خصوص در شرایطی که یک دختر باکره مورد تجاوز قرار گرفته و بکارت خود را از دست داده . در چنین شرایطی قانون مقرر نموده که مجرم قبل از اعدام بایستی مهر المثل و ارش البکاره ی قربانی را به صورت تمام و کمال پرداخت نماید. برای زنانی که باکره نیستند، فقط پرداخت مهر المثل ضروری می باشد. در نهایت پس از پرداخت این موارد، مجازات اعدام مجرم اجرا می گردد.

شکایت از تجاوز به عنف

تجاوز به عنف جزء جرایم کیفری دسته بندی شده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری استان قرار دارد. شرح کامل ماوقع در متن شکوائیه ضروریست و ذکر هرگونه نکته ای حائز اهمیت است و می تواند به قاضی دادگاه در تشخیص بهتر موضوع کمک کند. در صورتی که قربانی تجاوز به عنف شده و یا با چنین شخصی را می شناسید، بهتر است سریعا به نزدیک ترین کلانتری محل و پزشکی قانونی مراجعه نمایید.

بیشتر آثار تجاوز و رابطه ی جنسی برای چند ساعت اولیه پس از وقوع جرم در بدن قربانی مشهود است. دوش گرفتن و دستشویی رفتن از مواردیست که می تواند باعث از بین رفتن این آثار شود. بنابراین بهتر است قربانیان موارد فوق را رعایت نمایند.

در مرحله ی بعدی، قربانیان بایستی حدالمقدور تمامی لباس های خود را پس از تجاور به عنف در یک کیسه ی نایلونی قرار داده و برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی تحویل دهند.مو، ناخن، خون و همچنین مایع منی مجرم از مواردیست که ممکن است بر روی بدن قربانی و لباس های او باقی مانده باشد که برای اثبات جرم و شناسایی مجرم بسیار مؤثر خواهد بود.

انجام مشاوره حقوقی و طرح شکایت

اثبات جرایمی نظیر تجاوز به عنف همواره جزء دشوارترین چالش های حقوقی به شمار می رود. از سوی دیگر چنین جرایمی با آبرو و حیثیت اصحاب دعوی ارتباط مستقیمی دارد و بسیاری از قربانیان از بازگو کردن آن واهمه دارند. مجازات اعدام مجرمین نیز عامل دیگریست که رسیدگی به چنین پرونده هایی را با حساسیت های بسیار زیادی مواجه می سازد.

در این شرایط  چه در مقام قربانی باشید و چه در جایگاه متهم، حضور وکیل متخصص و باتجربه در زمینه ی جرایم کیفری می تواند در صدور احکام مقتضی و جلوگیری از تضییع حقوق افراد بسیار مؤثر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *