ازدواج دختر بدون اذن پدر با ۴ شرط قانونی !!!

ازدواج دختر بدون اذن پدر ، در پاره ای شرایط خاص ازدواج بدون اجازه پدر امکانپذیر می باشد. اما این استثنایی است که قانون برای شرایط بسیار خاصی در نظر گرفته و یک قاعده ی مطلق به حساب نمی آید. با توجه به قانون مدنی و قوانین فقه شیعه ولایت پدر بر دختر خود امری مسلم است. این ولایت با آثار و تبعات حقوقی متعددی همراه می باشد که یکی از مهم ترین آنها اذن پدر برای ازدواج دختر باکره است.

تصور کنید پدری بدون توجیه منطقی و بدون استدلال موجه اذن ازدواج دختر خود را نمی دهد. در چنین شرایطی به نظر شما راهی برای ازدواج دختر وجود دارد؟ قانون همواره نگاهی فراتر و همه جانبه به موضوعات دارد و ساز و کار های قانونی مؤثری ارائه داده است. در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

ازدواج دختر بدون اذن پدر 4 شرط

نگاهی به ازدواج دختر از دیدگاه قانون

ازدواج یکی از سنت های حسنه ای است که دین اسلام تأکید ویژه ای بر روی آن دارد. با توجه به اینکه متون قانونی ما بر گرفته از قوانین اسلامی می باشد، همین دیدگاه در قوانین داخلی ما نیز منعکس گردیده . ازدواج و تشکیل خانواده یکی از ضروری ترین و مهم ترین اتفاقات در زندگی افراد به حساب می آید. بر اساس عرف و سنت کهن کسب رضایت و اجازه از پدر و مادر برای ازدواج ضروری است. این امر به خصوص برای دختران از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

اما بد نیست بدانید علاوه بر عرف جامعه، قانونگذار نیز کسب اجازه ی پدر را برای ازدواج دختر ضروری دانسته . بر اساس ماده ی ۱۰۴۳ قانون مدنی : «ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است .»

در ریشه یابی و علل این امر بایستی به قوانین فقهی و اسلامی مراجعه کنیم. بر اساس قوانین اسلامی اجازه ی پدر و جد پدری برای ازدواج دختر باکره حتی پس از رسیدن به سن بلوغ الزامی است.این اذن به دنبال حق ولایت و سرپرستی به وجود می آید. به طوری که کسب رضایت برای ازدواج مادامی که دختر باکره باشد پابرجاست و محدود به سن خاصی نیست. همچنین از نظر نوع ازدواج تفاوتی بین ازدواج دائم و ازدواج موقت (صیغه) وجود ندارد.

در صورتی که دختری بدون رضایت پدر و یا جد پدری خود برای ازدواج اقدام نماید، عقد او غیرنافذ بوده و نیاز به تنفیذ از سوی پدر و یا جد پدری دارد. 

ازدواج دختر بدون اذن پدر در چه شرایطی امکانپذیر است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ازدواج دختر بدون اذن پدر قاعده ای مطلق نیست و در پاره ای موارد دختر می تواند بدون اذن پدر و یا جد پدری برای ازدواج خود اقدام نماید.

مواردی که دختر برای ازدواج خود نیازی به کسب اجازه از جانب پدر و یا جد پدری ندارد به شرح زیر می باشد:

  1. دختری که باکره نیست و بکارت خود را به دلایل متعددی نظیر بیماری، تصادف، برقراری رابطه و سایر موارد از دست داده است، برای ازدواج نیازی به کسب اجازه از پدر و یا جد پدری خود ندارد.
  2. در صورت فوت همسر و یا طلاق از همسر برای ازدواج مجدد، نیازی به کسب اجازه از پدر و یا جد پدری نیست. به یک نکته ی مهم توجه داشته باشید. در صورتی که دختر پس از طلاق کماکان باکره بماند، کسب اجازه ی پدر و یا جد پدری برای ازدواج مجدد مورد نیاز می باشد.
  3. در صورتی که پدر و یا جد پدری دختری بدون دلیل موجه و منطقی مانع ازدواج دختر شود ولی دختر خواهان ازدواج باشد، می تواند از طریق دادگاه حکم ازدواج قانونی خود دریافت نماید. در چنین شرایطی دختر باید مشخصات کامل مردی که انتخاب کرده را به دادگاه اعلام نماید. پس از بررسی های مورد نیاز حکم ازدواج دختر توسط دادگاه مدنی خاص صادر می گردد. با دریافت این حکم دختر و پسر می توانند با مراجعه به دفتر ثبت ازدواج برای ثبت آن اقدام نموده و بدین ترتیب عقد نکاح آنها جاری می گردد. در چنین شرایطی اجازه و رضایت پدر و یا جد پدری مورد نیاز نمی باشد.
  4. هرگاه پدر برای ازدواج دختر رضایت ندهد، می توان با رضایت جد پدری برای ازدواج اقدام نمود.

ارائه مشاوره حقوقی و راهنمایی حقوقی با وکیل فرنیان فر

برخی قوانین در نگاه اول سخت و گاهاً تبعیض آمیز به نظر می رسند. اما با نگاهی دقیق و تخصصی متوجه می شوید که در ورای هر قانونی، راهکارهایی برای حل مشکل پیش بینی شده. شناخت این راهکارها تخصصیست که فقط از طریق اشراف و تسلط بر قوانین طی سال ها تجربه و فعالیت مستمر در عرصه ی وکالت به وجود می آید.

ازدواج دختر بدون اذن پدر یک قاعده ی قانونی مطلق نیست و از طریق احکام قضایی می توان در این خصوص اقدام نمود. حضور یک وکیل خانواده متخصص می تواند شما را با جزئیات قانونی بیشتری آشنا سازد و بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *